hoe vereken je min uren?

Ik heb een min-max contract van 18-24 uur en werk in de thuiszorg. Helaas kom ik niet alle weken aan de 18 uur. Deze worden wel uitbetaald. Nu na 3 maanden sta ik op -18 uur. Ook heb ik weken dat ik meer dan 18 uur werk. Nu willen ze de min uren verrekenen. Hoe werkt zoiets en mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Als je een min-max contract hebt van 18-24 uur moeten die 18 uur altijd worden uitbetaald, ook bij minder werk. Dat is gebeurd en is correct. Het volgt ook uit de wet dat dit moet.

Wat er moet of kan gebeuren met de minder gewerkte uren staat niet in de wet. Er zijn wel rechterlijke uitspraken over die als ‘model’ worden genomen voor zo’n situatie (jurisprudentie). Op basis daarvan mogen al uitbetaalde min-uren (zoals in jouw geval: er zijn 18 uren uitbetaald maar niet volledig gewerkt) verrekend worden met (op dat moment) nog onbetaalde meeruren. Dus stel dat je volgende week 20 uren werkt en je had 16 uur gewerkt in de week ervoor, dan mogen die 2 extra gewerkte uren van volgende week worden weggestreept tegen het tekort van de 2 weken daarvoor.

Wat niet mag is om min-uren in geld terug te vorderen van de werknemer.

Hoe dat praktisch uitgewerkt wordt, is op basis van afspraken.

Zie hieronder. Tip: lees het hele artikel, veel is weggeknipt vanwege de lengte.

"(...)

Op basis van artikel 7:627 BW is de werkgever in beginsel niet verplicht loon te betalen voor de tijd dat de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht. (...) Dit uitgangspunt kent echter een aantal uitzonderingen, waaronder artikel 7:628 BW.

(...)

Voor de vraag of eventueel gemaakte meeruren verrekend mogen worden met minuren van een eerdere periode, geldt dat de werknemer kan stellen dat de minuren zijn gemaakt door toedoen van de werkgever (ex artikel 7:628 lid 1 BW) en dat het ontstaan van deze min-uren aldus voor rekening van de werkgever dient te komen. (...)

Uit vaste jurisprudentie ten aanzien van artikel 7:628 lid 1 BW blijkt dat het aan de werkgever is om gedurende de arbeidsuren voor arbeid zorg te dragen. In dat geval heeft de werknemer tenminste recht op betaling van loon gedurende de overeengekomen, maar niet gewerkte, uren. Er bestaat kortom recht op loon over de zogenaamde (overeengekomen maar niet gewerkte uren) min-uren.

In de jurisprudentie wordt verder benadrukt dat de tegenhanger van min-uren, de meer-uren zijn. Ter compensatie c.q. verrekening van deze meer-uren kan uitbetaling van de gemaakte meer-uren volgen. Ook kan er een zogenaamde “tijd-voor-tijdregeling” gelden. Bij een tijd-voor-tijdregeling geldt dat de werknemer een extra gewerkt uur op een later moment als vrije tijd kan opnemen. Op basis van voornoemde jurisprudentie kunnen onbetaalde meer-uren echter ook verrekend worden met wel betaalde min-uren. (...)
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze trekken dan de uren die je in de min staat af van de uren die je meer werkt dan 18. Dus als je 20 uur werkt, krijg je 18 uur uitbetaald en worden er 2 min-uren van je saldo afgetrokken en heb je er nog maar 16. Zo werk je vanzelf de min-uren weg.

Dat is volledig normaal - je hebt tenslotte die uren al betaald gekregen maar nog niet voor gewerkt - en je komt in de nieuwe maanden niet onder je minimum van 18 uren.

Dat het om zoveel hele uren gaat is wel vrij uniek ; bij veel bedrijven gaat het eerder om minuten, of gebruik van glijtijden (waarbij je tussen, bijvoorbeeld, 8 en 19 geacht wordt 8 uur te werken, of dat nu van 8 tot 5 is of van 10 tot 7. Dan is er vaak de mogelijkheid een keer van 10 tot 5 te werken, maar moet je die ' min-uren' wel inhalen, of van 8 tot 7 werken en de plus-uren wegwerken. In dat systeem is het meestal gebruikelijk niet meer dan tien uren in de min of in de plus te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Min-uren verrekenen mag volgens mij alleen per maand. Je hebt voor een x aantal uren per maand een contract. Dat dient de werkgever dan ook te bieden, of ongewerkt uit te betalen.
Met de volgende maand gaat een nieuwe periode in. D.w.z. wanneer je niet zelf de oorzaak bent van die min-uren. Wanneer je werkgever je de mogelijkheid biedt je uren te maken maar je maakt ze niet (al dan niet in goed overleg met je werkgever) dan hoeft de werkgever natuurlijk niet voor de kosten op te draaien.
ronron1212
9 jaar geleden
Marleen graag toch een onderbouwing want wat Ozewiezewoze zegt klopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn eigen ervaring, en een stukje logisch denken. Sorry, meer kan ik er niet van maken. Aparte sector ; niet werken, wel uitbetaald krijgen, en niet gewerkte uren die vervallen. Vervallen de overuren dan ook ?? Vast niet.....
En dan iedereen het maar raar vinden dat de zorg zo duur is....sorry, daar zakt mijn broek even van af.
ronron1212
9 jaar geleden
De werkgever maakt een contract om maandelijks minimaal een aantal uren werk aan je te geven. Die moet hij dan wel betalen anders moet hij het contract op minder zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als dat werk er niet IS, kan hij het niet zelf maken. En ze heeft de uren wel altijd netjes uitbetaald gekregen, en krijgt nu alsnog het werk. Ik zie het probleem niet ?? Tenzij iemand ergens een slaatje uit wil slaan natuurlijk, maar dat is niet zo mijn stijl, en ik ga vooralsnog uit van het goede in de mens.
Wel salaris ontvangen zonder dat daar een prestatie tegenover hoeft te staan lijkt me niet de basis van een arbeidscontract.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat is het zelfde probleem als een werkgever iemand in vaste dienst heeft en geen werk genoeg dan kan hij niet de maand er op zeggen dat je langer moet werken jammer voor hem maar het is niet anders. De basis van een arbeidscontract is dat de werkgever iemand in huur en zorgt voor werk en niet anders om dat hij iemand inhuurt en geen werk heeft en dus het werk verplaatst naar een andere maand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar goed, mijn antwoord sloeg op hoe ze die uren dan willen verrekenen. Of het ook mag en kan, staat buiten mijn bevoegdheid. Van mij mag het en kan het ; sterker nog, het lijkt me volstrekt normaal.
ronron1212
9 jaar geleden
In je antwoord geef je aan hoe het zou moeten maar het mag niet dus klopt je antwoord niet.
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.personeelsnet.nl/bericht/min-max-contract/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Datr mag jij vinden, Ronron, dan geef je toch gewoon een minnetje ? Het is niet het antwoord op de vraag : "MAG mijn werkgever mijn min-uren verrekenen met te nog te werken uren ?" maar op de vraag " "HOE wil mijn werkgever mijn minuren verrekenen" .
WILLEN, niet MOGEN. Of het toegestaan is is voor het antwoord - en voor de vraag in deze vorm - niet relevant. Dan zou ze daar een andere / vervolgvraag over moeten stellen, waarin je kunt uitvogelen of het mag of niet. En daar waag ik me dan niet aan, want ik ken de bedrijfstak niet. (Maar gezien de financiele situatie in de zorg vraag ik me wel af of er. als jij gelijk hebt,. geen kamervragen over gesteld zouden moeten worden....het is ons aller geld he ? Willen we dat dat aan niks wordt uitgegeven ?? )
ronron1212
9 jaar geleden
Marleen ik vind dat als je antwoord geeft je ook moet kijk wat wel en niet mag want anders klopt het niet. Zoals jij nu antwoord is gewoon een voorbeeld geven van iets wat dus niet mag. Daar gaat eigenlijk ook de vraag over dus niet goed ik geef niet zo snel een min maar als je hem echt wil kan dat. Er zijn wettelijke regels over arbeidscontracten en daar heeft een werkgever rekening mee te houden en als je antwoord geeft hoor je dat te weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van wat ik kan vinden aan jurisprudentie schijnt het ook nog wel uit te maken in hoeverre je voldoende beschikbaar bent geweest om het minimum aantal uren te kunnen werken. Iemand die bijvoorbeeld een x aantal dagen in de week niet kan, of regelmatig niet oproepbvaar is, komt daardoor niet buiten eigen schuld niet aan de uren. Verschrikkelijk ingewikkelde materie....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar in vind ook dit :
Hoe om te gaan met minuren?
Als u minuren heeft opgebouwd, mag de mag de werkgever deze uren op 31 december niet verrekenen met het laatste salaris van het jaar. Als u min-uren opbouwt in de loop van een kalenderjaar, adviseren wij u om geregeld (schriftelijk!) bij de werkgever aan te geven dat u zich er van bewust bent dat u min-uren heeft opgebouwd, dat u deze graag wilt inhalen en op welke dagen u zou kunnen werken. Als de werkgever dan niet in gaat op deze voorstellen, dan mag hij de min-uren aan het einde van het jaar niet verrekenen. Inhalen dus. Precies wat ik dacht. https://www.mijnvakbond.nl/Arbeidstijden#null
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het blijkt dus gewoon wel te mogen, sterker nog, de werknemer zou er op moeten aandringen ! En nee, je kunt niet weten wat je niet in alle redelijkheid kunt weten. Dus kun je ook niet weten dat je het niet weet. Ik ga gewoon uit van de meest normale, logische situatie, zoals bij elk antwoord. En hier blijk ik dus bij lange na niet zo ver naast te zitten als jij dacht.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat gaat om nul uren contracten daar kun je zeggen dat je niet kan. Bij min max contracten ligt dat anders.
ronron1212
9 jaar geleden
Marleen wat jij logisch of normaal vind is niet altijd een goed antwoord.