Is winkel verplicht aangifte te doen bij fraude?

Als je als medewerker fraude pleegt, dat eerlijk heh toegegeven. Op staande voet bent ontslagen en het fraude bedrag word ingehouden op je salaris, er is verteld er word geen aangifte gedaan. Eenmaal thuis een brief waarin staat dat ze wel aangifte hebben gedaan. Is het bedrijf er toe verplicht aangifte te doen of kan het een standaard brief zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Een bedrijf is niet verplicht aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het onderling al geregeld is, dan heeft een aangifte ook niet zoveel zin meer. Ik zou ze gewoon even navragen of ze nou wel aangifte hebben gedaan en dat jij had begrepen dat het onderling al was geregeld.
De politie heeft ook liever dat het onderling wordt geregeld, dat bespaard hun weer tijd.

Antwoorden (3)

De winkel is het wettelijk niet verplicht maar het kan zijn dat 'derden' (bijv. de verzekeraar van de winkel) dat wel vragen bij diefstal. Het kan ook zijn dat in de huisregels van de winkel staat dat bij diefstal altijd aangifte wordt gedaan. Ook dan is het logisch dat het gebeurt. Zonder aangifte onderneemt depolitie bij diefstal in ieder geval geen actie.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, maar er is eerst gezegd we houden het in op je salaris en dan word er geen aangifte gedaan. Kan het dan een standaard brief zijn?
Computoon
9 jaar geleden
Het kan zijn dat het een standaardbrief is maar die had niet verzonden moeten worden als geen aangifte wordt gedaan want dan slaathet nergens op. Een standaardbrief is nog steeds een brief en wat erin staat moet wel kloppen.
paulus811
9 jaar geleden
Een standaardbrief voor fraudegevallen...veel gekker moet het niet worden.
Computoon
9 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk om winkeldiefstal gaan, niet om fraude. Het schijnt dat 40 procent van de diefstallen door personeel wordt gepleegd. Zo'n kant-en-klaar Worddocument waarin alleen de variabelen moeten worden ingevuld, kan dan handig zijn. Wel erg, ja...
Aangifte doen is - op enkele uitzonderingssituaties na - niet verplicht. Het kan wél zijn dat het winkelmanagement hier geen keus in heeft omdat bijvoorbeeld een regelement van het hoofdkantoor dit verplicht stelt. Dan is het dus geen wettelijke verplichting, maar een afspraak binnen het bedrijf.

Ze staan overigens volledig in hun recht wanneer ze besluiten hiervan aangifte te doen: ook als je de benadeelde hebt terugbetaald, heb je nog steeds de wet overtreden en kan en mag op dat vlak dus ook actie worden ondernomen.

Echter: wanneer jou is toegezegd dat er geen aangifte wordt gedaan en ze doen dit toch, dan is dat natuurlijk niet erg correct. Je kunt natuurlijk je oud-werkgever hier op aanspreken, maar als ontslagen medewerker heb je natuurlijk een beroerde onderhandelingspositie. Wanneer er niets over op papier staat, heb je bovendien geen bewijs van deze toezegging. Mocht je dat wél hebben, dan is het misschien verstandig om juridisch advies in te winnen om zeker te zijn van de rechtsgeldigheid van de gemaakte afspraken.

Ook zonder bewijs kun je natuurlijk het gesprek hierover aangaan, maar doe dit dan wel met gepaste nederigheid: in principe staan zij natuurlijk in hun recht, en jij bent degene die niet alleen de wet heeft overtreden, maar je ook een onbetrouwbaar werknemer hebt getoond. Houd ook in gedachten dat het dus mogelijk is dat degene die jou deze toezegging heeft gedaan, mogelijk te snel is geweest daarmee en misschien is teruggefloten door een hogere leidinggevende of een regelement van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja , indirect wel . Ik zal het proberen uit te leggen . Op moment dat je op staande voet bent ontslagen moet die reden onderbouwt zijn . Het zou raar zijn als je ergens van verdacht wordt en dan opstaande voet er uit gegooid word . Ja opstaande voet om zich zelf in te dekken tegen beroep van jou op het ontslag ja wel zo handig . Mogelijk heeft de chef zich eerst dat niet gerealiseerd en staat het in zijn richtlijnen . Iets van bij diefstal moet er altijd aangifte gedaan worden . Probeer het nog op te lossen dat je zelf ontslag neemt of dat je niet in protest gaat tegen je ontslag en dat je een geschreven bekentenis geeft . En ja mogelijk doen ze aan een centrale data registratie mee waar alle personeel die steelt staat en ja zonder aangifte stelt dat niks voor en is het niet houdbaar bij de rechter , weer als je in beroep gaat . Binnen 5 jaar is alles weg ! Maar maakje niet zo druk bij een laag bedrag gebeurt er weinig gewoon nu even op de blaren zitten .