Ik ben 16 jaar en werk bij Domino's pizza. Ik werk hier 2 dagen in de week. Als ik me ziek is mijn baas dan verplicht mijn loon door te betalen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik werk 2 dagen van 3 uur op oproepbasis bij Domino's als bezorgen. Als ik me ziek meld, is mijn baas dan verplicht mijn loon door te betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je al ingeroosterd stond wel.

Het beste antwoord

Indien je ingeroosterd was toen je je ziekmelde, moet het loon over de ziektedagen waarop je ingeroosterd was worden doorbetaald. Wettelijk 70% van het loon maar minimaal het minimumloon van een 16-jarige als dat hoger is dan die 70%.

Er kan echter sprake zijn van 1 of 2 wachtdagen maar alleen als dit in de arbeidsovereenkomst staat of CAO staat. In het geval van 2 wachtdagen krijg je niets doorbetaald als je 2 dagen was ingeroosterd. Zou je in het geval er sprake is van wachtdagen opnieuw ziek worden binnen een periode van 4 weken, dan mogen niet opnieuw wachtdagen in rekening worden gebracht.

Toegevoegd na 3 uur:
Ziekmelde = ziekmeldde
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Krijg ik als oproepkracht ook loon als ik ziek ben?
Als u als oproepkracht ziek wordt, houdt u soms recht op doorbetaling van loon. Soms krijgt u een Ziektewetuitkering van UWV. Dat hangt af van het soort oproepcontract dat u heeft.

Oproepcontract met voorovereenkomst
Bij een oproepcontract met voorovereenkomst bent u niet verplicht te komen als de werkgever u oproept. De werkgever is ook niet verplicht u op te roepen. Zodra u een oproep accepteert, ontstaat er een arbeidsovereenkomst.

U wordt ziek tijdens een oproepperiode
Uw werkgever betaalt u minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.
U blijft na afloop van een oproepperiode ziek
Als uw oproep is afgelopen, is ook uw tijdelijke arbeidscontract afgelopen. Uw werkgever hoeft u dan geen loon meer te betalen. U kunt misschien een ziektewetuitkering krijgen. Een ziektewetuitkering vraagt u aan bij UWV.

Als je dus al ingeroosterd stond, heb je recht op 70% van je laatst verdiende loon.