Hoe lang krijg je een ww-uitkering bij ontslag op je 61e met 14 dienstjaren?

9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
waarschijnlijk is dat nu verkort naar 2 jaar.
enkele jaren geleden was het nog 3 jaar
Antoni
9 jaar geleden
Het was toch één maand WW per dienstjaar, dus in dit geval veertien maanden?
ronron1212
9 jaar geleden
Heb je daarvoor dan niet gewerkt? Het gaat niet om dienst jaren maar aan een gesloten werkjaren.
fisbel
9 jaar geleden
Informatie rijksoverheid:
Uw totale WW-uitkering duurt in maanden even lang als uw arbeidsverleden in jaren. Met een maximum van 38 maanden. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkloosheid-en-ww/vraag-en-antwoord/hoe-lang-heb-ik-recht-op-een-ww-uitkering.html

Het beste antwoord

Het kabinet wil de regels voor de WW aanpassen. De wijzigingen gelden alleen voor nieuwe gevallen, aldus de bronsite.

Voor jou gelden nog de bestaande regels als je uitkering daarvoor ingaat.

Uitgangspunt: je hebt recht op een maand uitkering per gewerkt dienstjaar: 14 maanden zou dat zijn. Hierbovenop komt nog de uitkering over het zogeheten 'fictief arbeidsverleden': de jaren vanaf het jaar dat je 18 werd tot en met 1997, waarbij het er niet toe doet of je in die jaren ook gewerkt hebt. Stel: je bent geboren op 01-01-1953, dan ben je nu 61. Van 1953 tot 1997 zijn het 44 jaren, dan zou het 44 maanden over het fictieve arbeidsverleden zijn. Totaal dan: 44 + 14 = 58 maanden.

Maar dit gaat niet op. De maximale duur voor een WW-uitkering is 38 maanden volgens de huidige regels en dat zal het dus worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat is zoal het nu is. Het ontslagrecht wordt versoepeld m.i.v. 2015 en de ww wordt versoberd m.i.v. 2016, voor de nieuwe gevallen.
De uitkering houdt in ieder geval ook op op de AOW-gerechtigde leeftijd..
Computoon
9 jaar geleden
constant
9 jaar geleden
Duidelijk, dank je wel. In de jaren voor 2000 heb ik gezorgd voor de opvang en opvoeding van een minderjarig kind. Heeft dat nog invloed op de duur vd ww uitkering?
constant
9 jaar geleden
Mijn geboortedatum is 20 aug 1953 in dienstreding 1 juni 2000 en ik wordt per 1 oktober 2014 ontslagen. Dit ter aanvulling.
Computoon
9 jaar geleden
Het blijft 36 maanden (tenzij het kabinet alsnog zou besluiten om iets anders te doen dan in de bronsite staat, dus ik geef geen garantie;-) In jouw geval maakt het zorgen voor de opvang en opvoeding van een minderjarig kind geen verschil voor de duur van de ww omdat je al ruim over de 38 maanden zit. Voor 'jonge mensen' maakt het wel verschil want die hebben veel minder 'fictief arbeidsverleden'. Iedereen die in 1979 of later geboren is, heeft helemaal geen fictief arbeidsverleden meer want die is maximaal 18 in 1997. Dan geldt (op dit moment) dit: "Zorg voor jonge kinderen (verzorgingsforfait)
Zijn er kalenderjaren die niet meetellen voor uw arbeidsverleden omdat u voor uw kind, pleegkind of kind van uw partner zorgde? Dan kunnen deze jaren toch meetellen.
Een jaar telt mee als u kinderbijslag kreeg voor 1 of meer kinderen die jonger waren dan 5 jaar. Hierbij geldt de leeftijd die het kind had op 1 januari van dat kalenderjaar.
Woonde u niet in Nederland, maar in een land van de Europese Unie en kreeg u gezinsbijslag uit dat land? Dan geldt dat ook als kinderbijslag. De kalenderjaren waarin u voor jonge kinderen zorgde, tellen op de volgende manier mee voor uw arbeidsverleden: De jaren tot en met 2004 tellen elk mee als 1 jaar.
De jaren 2005 en 2006 tellen elk mee als driekwart jaar.
Vanaf 2007 telt elk jaar mee voor de helft.
Deze regeling heet ook wel het verzorgingsforfait. Heeft u in een kalenderjaar langer dan een halfjaar een WW-uitkering of een loongerelateerde WGA-uitkering gehad? Dan geldt het verzorgingsforfait niét voor dat jaar. Heeft u in hetzelfde kalenderjaar voor een of meer jonge kinderen kinderbijslag gehad en mantelzorg verricht? Dan telt dat jaar maar één keer, als halfjaar mee, in uw arbeidsverleden."
Bron: http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_werkloos/ik_word_werkloos/verzorgingsforfait_en_mantelzorgforfait.aspx
Computoon
9 jaar geleden
Nog in aanvulling: je hebt nog wel sollicitatieplicht. De uitzonderingen enz. zijn hier te vinden: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkloosheid-en-ww/vraag-en-antwoord/moet-ik-solliciteren-als-ik-een-ww-uitkering-heb.html