Na de mavo, havo of mbo?

Hallo, ik ben 16 jaar en ik zit in mijn examenjaar 4mavo. Ik wil graag wat adviezen en meningen horen van mensen die net als ik mavo gedaan hebben en daarna zijn doorgestroomd naar havo of die mbo gedaan hebben. Ik weet niet precies wat ik later wil worden maar ik ben erg geïnteresseerd in psychologie en pedagogiek. Alleen heb ik geen idee wat voor opleidingen daar voor zijn en welk werk ik daarin kan doen. Ik weet dat ik sowieso hbo wil doen dus kan iemand mij helpen met wat ik het beste kan doen? Groetjes M.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat een persoonlijke vraag, maar gezien het feit dat je psychologie of pedagogie wilt doen, zou je beter naar de havo kunnen gaan. De voorbereiding op het HBO is dan net wat beter, zo heb je voor (op het HBO heb je geen psychologie, enkel toegepaste psychologie) vaak wel enige kennis van wiskunde nodig en moet je later veel met statistiek doen (en statistiek houdt veel meer dan X op 100 mensen bepalen, dat kan vaak nog best heel lastig zijn en vereist op zijn minst enig wiskundig inzicht), iets dat bij mijn weten niet voldoende wordt gedoceerd op het MBO.
Mocht je echt psycholoog willen worden, dan heb je een universitaire opleiding (+ postdocs) nodig, in dat geval is het handig om na de havo, vwo te doen. Dan heb je gelijk een goede voorbereiding. Anders dan veel mensen vermoeden komt er bij psychologie nogal wat psychometrie kijken en daarvoor is enig wiskundig inzicht heel mooi meegenomen. Wiskunde op het VWO niveau bereid je daar net wat beter op voor.