Klein dienstverband en een ww-uitkering, hoe kan ik nu minder overhouden per maand?

Ik heb sinds kort een WW-uitkering obv 38 uur per week. Het lijkt erop dat ik met een baan van 14 uur per week, waar ik iets minder per uur ga verdienen dan voorheen ( wel meer per uur dan de WW-uitkering) ik toch minder ga overhouden per maand dan nu met alleen de WW-uitkering?

Het lijkt te maken te hebben met heffingskortingen en arbeidskorting etc.
Als ik die niet toepas op dat kleine dienstverband dan gaat er heel veel af en houd ik netto heel weinig over. Andersom is ook niet handig omdat de uitkering nog steeds het grootste dienstverband is. Maar in de uitkering heb je geen arbeidskorting.

Hoe kan dit toch allemaal?
Dit stimuleert toch absoluut niet om te gaan werken!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat je beschrijft is de beruchte "armoedeval": door de vele inkomensafhankelijke regelingen die ons land rijk is, kan het inderdaad zijn dat iemand die een uitkering heeft rondom het minimum door te gaan werken uiteindelijk mínder overhoudt per maand. Op papier wordt je inkomen vaak hoger, maar als je daardoor geen recht meer hebt op huurtoeslag, je minder zorgtoeslag krijgt, in een hogere belastingschijf valt, geen recht meer hebt op bijzondere bijstand.. kan het zijn dat je toch minder te besteden hebt. Daar komt dan nog bij dat je soms kosten moet maken voor je werk die je niet had toen je thuis was: reiskosten, kinderopvang, maar ook nette kleding wanneer je klanten ontvangt, een keer lunchen in de bedrijfskantine: kassa!

Je hebt gelijk dat het door dat soort regelingen voor sommige mensen financieel gezien niet lonend is om (meer) te gaan werken. Ik weet echter niet hoe dat anders op te lossen zou zijn: die toeslagen zijn hard nodig om voor mensen met een uitkering of een loon rond het minimum te voorkomen dat zij in echte armoede vervallen. Iemand in de Bijstand of Wajong kan écht geen woning huren zonder huurtoeslag. Maar elke inkomensafhankelijke regeling trekt ergens een grens en dat betekent dat er altijd mensen zullen zijn die nét aan de verkeerde kant van de grens terecht komen en precies achter het net vissen. Het kan heel oneerlijk voelen als je hard werkt en je buurman die thuis zit, meer te besteden heeft.

Het is dan belangrijk te bedenken dat de waarde van werk veel groter is dan de financiële vergoeding die er tegenover staat. Het gevoel van tevredenheid over geld dat je zelf verdient, het hebben van contact met collega's, het inzetten van je capaciteiten en het ontwikkelen van je talenten, de sociale status die hoort bij het hebben van werk, eventuele mogelijkheden om door te groeien, regelmatige salarisverhogingen of in elk geval inflatie-correctie, sparen voor je pensioen, af en toe een bonus, kerstpakket of personeelsuitje, de opbouw van je CV en niet te vergeten het feit dat je een daginvulling hebt. Dat alles krijg je er óók bij als je werkt. En dat is uiteindelijk óók waar je het voor doet.

Bedenk ook dat de meeste mensen die langdurig een uitkering hebben graag met je zouden ruilen, ook als het financieel weinig verschil maakt. Een uitkering is beter dan niets, maar werk hebben is pas écht benijdenswaardig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Lies12 je geeft allemaal zaken aan die los van de salaris strook staan dus apart wordt verkregen. Het gaat in de vraag om inkomen uitwerk en ww .