Wat zijn de mogelijkheden met een hbo verpleegkunde diploma?

Ik ben momenteel bezig met de opleiding Hbo-v en natuurlijk ben ik op de hoogte van de standaard mogelijkheden met een diploma Hbo verpleegkunde (zoals; thuiszorg, ziekenhuis, gehandicapten, mensen met een psychische aandoening, ouderenzorg, verpleeghuizen, evt ben ik iets vergeten...)
Maar ik ben nou heel benieuwt naar de meer specifieke mogelijkheden!
Ik wil iets specifieks doen. Bijvoorbeeld werken met kinderen met het syndroom van down, en hoe kan ik daar het beste terecht komen?

Verder ben ik ontzettend benieuwt naar andere (wat onbekendere) mogelijkheden! Gelieve er ook bijschrijven, als je er bekend mee bent, hoe jij of ik het beste in die specificatie kan komen.

Ik ben ontzettend benieuwt!!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Op deze website http://www.carrieretijger.nl/opleiding/gezondheidszorg/verpleegkunde is deze informatie te vinden:

"Hbo-opleiding Verpleegkunde

Wat kun je ermee worden?

Je kunt als verpleegkundige aan de slag bij een groot aantal (zorg)instellingen en organisaties:

- Ziekenhuizen
- Verpleeghuizen
- Verzorgingshuizen
- Thuiszorg (wijkverpleegkundige)
- Gehandicaptenzorg
- Geestelijke gezondheidszorg (psychiatrisch verpleegkundige)
- GG&GD (sociaal verpleegkundige)
- Kraamzorg
- Commerciële bedrijven (bedrijfsverpleegkundige)"
Antoni
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Verder vind je op die website nog deze informatie: "Wat is het carrièreperspectief? Veel afgestudeerde verpleegkundigen beginnen met een functie bij een zorginstelling (verpleeghuis, ziekenhuis, psychiatrische instelling, et cetera). Anderen kiezen ervoor zich te specialiseren via een post-hbo studie. Met hbo-Verpleegkunde heb je voldoende mogelijkheden daarvoor, bijvoorbeeld de opleiding tot ambulanceverpleegkundige, intensive care verpleegkundige, kinderverpleegkundige of geriatrisch verpleegkundige (gespecialiseerd in ouderenzorg). Afhankelijk van je voorkeuren en wensen is het natuurlijk ook mogelijk om je later in je loopbaan te gaan specialiseren. Wil je manager worden of een functie waarbij je meer leidinggevende taken hebt, dan zijn er twee mogelijkheden. Aan de ene kant de 'langzame route': je volgt naast je baan trainingen of een opleiding in deeltijd. Bijvoorbeeld de Kaderopleiding Verpleegkunde of de hbo-opleiding Management in de zorg, maar hiervoor geldt als toelatingseis wel dat je een paar jaar ervaring hebt opgedaan. Met een dergelijk traject kun je na verloop van tijd intern solliciteren naar een leidinggevende functie als bijvoorbeeld Hoofd Verpleegkundige, praktijkopleider of coördinator. Aan de andere kant is er de 'snelle route': je doet na je studie een universitaire masteropleiding als Beleid, Management en Gezondheidszorg (BMG) of Zorgwetenschappen. Deze studies leiden je op voor leidinggevende functies binnen de zorg, maar je kunt er bijvoorbeeld ook mee aan de slag in ministeries, het onderwijs (als docent Verpleegkunde) of op de afdeling personeelszaken van een zorginstelling. Een andere carrièremogelijkheid voor verpleegkundigen is kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap. Je laat je dan inhuren door bijvoorbeeld particulieren, die afgestemde zorg nodig hebben in hun thuissituatie. Voordat je je als zelfstandige kunt vestigen, moet je wel eerst een aanvullend programma bij de Kamer van Koophandel volgen om je eigen onderneming te mogen starten."