mijn werkgever wil de resterende vakantiedagen niet aan mij doorgeven (zo lijkt het). en nu?

vanwege een andere baan wil ik voor eind september mijn dagen opmaken.
Ik weet precies hoeveel ik er nog heb, maar mijn werkgever wil uitzoeken of het klopt en stelt dat steeds uit. Ik weet dat ze bij mijn bedrijf de arbeidstijden totaal NIET bijhouden en denk dus dat ze me maar aan het lijntje willen houden en door willen laten werken tot eind september.
wat kan ik hier nu het beste aan doen? het gaat om een klein bedrijf met 1 vrouw op kantoor die aangestuurd wordt door mijn werkgever. Ik vraag haar iedere dag hoe de status is en krijg iedere keer een andere smoes (geen tijd/ik zal er morgen wel even naar kijken. Zij heeft me in het verleden zelf een keer verteld dat er niks bijgehouden wordt qua arbeidstijden en vroeg dus geregeld aan ons monteurs of we toevallig wisten waar we bijv. vorige maand aan het werk geweest waren. Nu ik wegga en dus gevraagd heb naar mijn dagen zegt ze de ene keer dat het niet bijgehouden wordt en de
volgende dag ineens wel. Lijkt wel of ze moet liegen of mij moet afwimpelen
van mijn werkgever. wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Ik heb nog geen bedrijf meegemaakt waar geen enkele vorm van aanwezigheidsregistratie is (klokkaart, presentielijst, elektronisch systeem). De werkgever moet dat zelf allemaal bijhouden. Wil hij je daarover niet tijdig informeren ondanks je voortdurende vragen, dan zou ik gewoon tot de laatste dag blijven werken en op de laatste dag een kopie van de zelf bijgehouden registratie afgeven en erbij vermelden dat je het saldo van de nog niet opgenomen vakantiedagen graag uitbetaald wilt hebben. (Je geeft een keurig overzicht, kant-en-klaar). Worden die dagen niet uitbetaald (samen met het laatste salaris en het vakantiegeld) dan schakel je gewoon juridische hulp in.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of hij die uren nu bijgehouden had of niet: een werkgever is niet verplicht akkoord te gaan met het opnemen van verlofdagen in de opzegtermijn. Dat staat dus los van het probleem dat je beschrijft. De opzegtermijn wordt door werkgevers ook wel gebruikt om op zoek te gaan naar een nieuwe medewerker en die door een 'oude' te laten inwerken.
Computoon
9 jaar geleden
Als je zelf een goede administratie hebt bijgehouden kan je zelf het initiatief nemen: je draait de situatie om en geeft zelf jouw conclusie over het vakantieverlof. Als ze het er niet mee eens zijn moeten zij binnen x dagen reageren.

Schrijf een -korte- brief aan je werkgever (pas de tekst wat naar eigen stijl aan):
- herinner je werkgever eraan dat je ontslag hebt genomen en dat de arbeidsovereenkomst per 1 oktober wordt beëindigd.
- Ondanks herhaalde verzoeken is de bedrijfsadministratie niet in de gelegenheid geweest het resterende saldo vakantiedagen uit te zoeken.
- Uit je eigen administratie blijkt dat je nog X vakantiedagen hebt (houd er rekening mee dat je van 2014 maar 9/12 (dus 75%) van de dagen hebt). Hiermee rekening houdend, zal XX september je laatste werkdag zijn bij XXX.
- Zonder tegenbericht vóór xx sept (geef ze zo'n 3 werkdagen), ga je ervan uit dat zij met bovenstaande akkoord zijn, waarmee XX september daadwerkelijk de laatste werkdag is.

Als je doorwerkt tot de laatste dag en het resterende verlof wilt laten uitbetalen, kan het wel eens tegenvallen. Het is achteraf lastig onderhandelen met een oud-werkgever over het aantal vakantiedagen en het bedrag at daar tegenover moet staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tip; geef de brief af aan je werkgever. Dan weet je zeker dat hij hem heeft ontvangen en kan hij je niet negeren.
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Ben bang dat deze "wie zwijgt stemt toe"-methode niet gaat werken. Werkgever heeft een sterk wapen in handen: hij stopt de doorbetaling van salaris over het 'eigenmachtig' opgenomen vakantieverlof wegens 'ongeoorloofde' afwezigheid. Dan kan hij het 'geen werk-geen loon'-beginsel toepassen.