Ik heb geen arbeidsovereenkomst getekend, maar ben wel aan het werk. Kan ik zonder opgaaf van reden per direct stoppen met dit werk?

Ik werk voor een school. Vorig schooljaar heb ik een tijdelijk contract ondertekend dat liep tot 31 juli. Een paar maanden voor het aflopen van het contract heb ik een brief ondertekend waarin staat dat mijn huidige contract afloopt en dat mits er werk is mijn werkgever mij deze voor het nieuwe schooljaar zal aanbieden.

Inmiddels is het nieuwe schooljaar gestart. Ik heb alleen nog geen nieuw contract ondertekend. Kan ik nu alsnog zeggen dat ik stop met het werk of is er sprake van een contract, omdat ik wel gewoon aan het werk ben gegaan. Ook al is er niets ondertekend.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ter aanvulling: ik werk wel nog steeds voor deze school alleen het contract ontbreekt dus. Er is wel mondeling een gesprek geweest over mijn werkzaamheden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het vorige contract is afgelopen op 31 juli en daarmee is de overeenkomst beëindigd. Daarna heb je geen nieuwe overeenkomst gesloten. Je baas heeft je immers je geen werk meer aangeboden dat jij hebt geaccepteerd. Je krijgt nu ook geen loon. Dus bestaat er nu helemaal geen overeenkomst. Je hoeft dus helemaal niet meer op te zeggen omdat je niet meer in dienst bent.
De kenmerken van een arbeidsovereenkomsten zijn arbeid verrichten, loon en ondergeschiktheid. Aan geen van die drie elementen is voldaan.
Je bent allang gestopt met dit werk en als de werkgever je nieuw werk ( dus een nieuw contract) aanbiedt, kan je nee zeggen, dat is je goed recht.

Toegevoegd na 32 minuten:
Door je aanvuling op je vraag ligt het ietsje anders,. Je hebt geen schriftelijk contract nodig voor een arbeidsovereenkomst. Als je nu wilt stoppen, dan moet je wel opzeggen per einde van de maand,.Dat kan ook mondeling.Je hebt wettelijk een maand opzegtermijn. Maar vaak kan je in overleg eerder stoppen. In sommige gevallen kan je ook ontslag op staande voet nemen, maar dan moet er wel een dringende reden zijn en dan is er sprake van een serieus probleem ; dat speelt kennelijk niet Ik raad je aan het met je baas te overleggen..