Hoeveel uur werkt een advocaat per jaar?

Hoeveel uur kan er gewerkt worden als advocaat per jaar? Als je denkt aan vakantiedagen, feestdagen en andere uitval van werkuren etc. ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (1)

"Het gemiddelde kantoor

Wie advocaat wil worden schrikt misschien van de declaratienormen die bij topkantoren gelden en de werkweken die daar het gevolg van zijn. Nederlandse topkantoren zitten gemiddeld op een norm van 1600 declarabele uren per jaar. Volgens gegevens van de Orde vormen de declarabele uren ongeveer zestig procent van het totaal aantal (inclusief vakantie, vergaderen enz.). Het totaal aantal uren komt dan op 2670, dus ongeveer 51 uur per week. Ter vergelijking: de Amerikaanse norm van 2000 uur komt (als we zestig procent aanhouden) overeen met een werkweek van 65 uur.

Het gemiddelde kantoor Hoe zit het nu bij gemiddelde kantoren, buiten de Top 30? In gegevens die de kantoren afstonden aan de Orde voor het project Kantoren Vergelijkende Reportage geldt al jaren voor advocaat-medewerkers een niveau van 1200 declarabele uren. Voor advocaat-stagiairs is dit ongeveer 1000 uur en voor partners 1250 tot 1300 uur. De advocaat-medewerkers zouden dan een werkweek hebben van 38,5 uur.

Tegenstrijdige geluiden De Orde heeft ook nog langs een andere weg gegevens verzameld: voor het rapport De balie in beeld hebben individuele advocaten een schriftelijke enquete ingevuld. Het is opvallend dat de uitkomsten van deze enquete langere werkweken vermelden, namelijk gemiddeld 47,7 uur. Dit geldt in grote lijnen voor de kantoren in elke grootte-klasse. Alleen de eenmanskantoren zitten met 43,1 uur wat lager, maar toch nog altijd boven het niveau van de Vergelijkende Reportage.

Een duidelijke verklaring voor het verschil is er niet. Ofwel de kantoren geven te lage urenstaten door, ofwel de individuele advocaten schatten hun verrichtingen te hoog in. Een andere mogelijkheid is dat aan het individuele onderzoek relatief veel partners hebben meegedaan of misschien de harder werkende advocaat-medewerkers. Het onderzoek is geheel per e-mail verricht. Zouden advocaten die alleen maar met papier werken ook minder uren maken? Misschien een leuke vraagstelling voor een volgend onderzoek van de Orde.

Bron: De balie in beeld

Datum bericht: 02 Oct 2006"
Computoon