Mag een werkgever je verplichten te komen werken ondanks ziektemelding?

Sinds een paar dagen heb ik erg veel last van mijn nek. Ik heb eerst gewoon doorgewerkt, maar kwam er achter dat dit niet ging. Ik heb mijzelf ziek moeten melden. Het contact dat ik met mijn leidinggevende heb gehad heb ik als zeer onaangenaam ervaren. Het kwam er op neer dat mijn leidinggevende mij niet geloofde en dat ze er vanuit ging dat ik de dag erop (vandaag) gewoon weer zou verschijnen op het werk. De reactie van mijn leidinggevende heeft me pijn gedaan. Ik voel me er niet prettig bij. Ik heb nog erg veel pijn en kan me amper bewegen. Toch voel ik de enorme druk om aan het werk te gaan vanwege mijn leidinggevende. Ik moet straks weer contact opnemen en mij beter melden, dit moet bij een ander want mijn leidinggevende zelf is niet aanwezig. Ik kan niet werken, kan mijzelf amper redden hoe kan ik in.... naam cliënten in de thuiszorg verzorgen? Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Hij kan het proberen maar ala het echt niet gaat, meld je je ziek. Je moet je wel onder behandeling van een arts laten en uiteraard kan de werkgever ook de arbo-arts inschakelen. Regels die daarvoor gelden moeten worden opgevolgd.

Een werkgever kan het advies van de arbo-arts naast zich neerleggen en de loondoorbetaling stoppen maar zover komt het meestal niet en de meeste werkgevers volgen het advies van de arbo-arts op.
Computoon
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Klopt. Als ze wil kan ze tegen een vergoeding bij het UWV een second opinion halen als ze bedrijfsarts het anders ziet. Dit kan dan meegenomen worden indien het een rechtszaak wordt. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord is dus: NEEN.
Computoon
9 jaar geleden
Als een werknemer niet echt ziek is en de werkgever weet dit kan hij een werknemer er echt wel op attenderen naar het werk te komen. (Als de werknemer dan niet luistert naar dat advies kan hij de loondoorbetaling opschorten).
Stel de medewerker meldt zich met ernstige nekklachten ziek bij werkgever. De werkgever bezoekt die dag de kermis en ziet tot zijn grote verbazing de werknemer in de Break Dance zitten. Hij belemmert dan zichtbaar zijn "genezing" van een kennelijk toch niet aanwezige ziekte. Het dringende advies om te komen werken zal de zieke dan als een verplichting ervaren.
Absoluut NIET!

Een werkgever moet jouw ziektemelding respecteren.
Als hij het niet vertrouwt moet hij de arbodienst inschakelen, waar hij (werkgever) verplicht een contract mee heeft. Die arbodienst heeft een arbo-arts. Daar kan je worden opgeroepen. Die arts geeft dan een oordeel.
Intussen heb jij ook het oordeel van jouw eigen arts.
Mocht daar verschil van mening zijn, tussen die artsen, dan is er een geschillencommissie.
Maar meestal komt het niet zo ver.
Want een werkgever mag nooit een oordeel geven over jouw gezondheid,
en de meeste werkgevers weten dat ook wel.