Mag mijn werkgever mij ontslaan omdat zij vinden dat ik niet gemotiveerd ben?

0-urencontract. Ong 30 uur per week gedurende 1 jaar. Contract is stilzwijgend verlengt en loopt nog.

Toegevoegd na 3 minuten:
En waar heb ik recht op als dat wel gebeurd??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Je werkgever kan je contract niet verlengen. Dan heb je recht op ww.
Nosky
9 jaar geleden
ww is wel afhankelijk van het arbeidsverleden. Als dat niet meer is dan enkel het ene jaar hier beschreven, zal er weinig ww uitgekeerd worden.
Overigens zijn ontslag en aflopen contract twee verschillende dingen.
Als een werkgever je wilt ontslaan heeft deze daar voldoende grond voor nodig. Als jouw contract (bepaalde tijd) verloopt staat het jou als jouw werkgever vrij om dit niet te verlengen. Dat is geen ontslag en daar is in principe ook geen opgaaf van rede voor nodig.
ronron1212
9 jaar geleden
Contract is stilzwijgend verlengt en loopt nog. Staat in de vraag. Dus het contract zal wel niet verlengd worden. WW is het recht wat iemand heeft of dat nu lang of kort is. Anders wordt het bijstand.
Nosky
9 jaar geleden
De ww heeft een maximale tijdsduur en is ook afhankelijk van het arbeidsverleden. Hoe lang het nu precies is weet ik niet, maar tot voor krot was de maximale duur van ww 2 jaar. Maar als je slechts 1 jaar arbeidsverleden hebt opgebouwd, heb je geen recht op 2 jaar ww. Dus daarom, ww hangt ook af van je arbeidsverleden.
ronron1212
9 jaar geleden
de maximale ww duur indien je arbeidsverleden lang genoeg is is nu nog 38 Maanden en wordt in 2015 24 maanden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de vraagsteller heeft nu een contract, tweede of derde maakt even niet uit, en dat loopt nog. De werkgever mag niet zomaar uren minderen: als je de afgelopen 3 maanden gemiddeld 30 uur gewerkt hebt, dan heb je daar recht op. zie ook antwoord kapperkort. WW kan de vraagsteller krijgen als dit contract straks niet verlengd wordt, en die kans is groot. WW krijg je al als je gedurende de afgelopen 36 weken minimaal 26 weken gewerkt hebt. Dat het dan waarschijnlijk geen 2 jaar WW wordt, zou kunnen, hangt af van arbeidverleden vóór deze baan. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkloosheid-en-ww/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-een-ww-uitkering.html

Antwoorden (1)

Na 6 maanden een nul uren contract ontstaat er een gewoonte recht op het aantal uren dat je hebt gewerkt . Dat is vaak niet bekend . Dus het stom weg jou niet meer oproepen is niet oke . Het stil zwijgend verlengen kan !? Als daar in de eerste AO al melding v is gemaakt . Minimaal de zelfde contract periode moeten ze afnemen ! Of ja eigenlijk ben je als voorgaande niet goed is geregeld is ben je in vaste dienst voor het gemiddeld aan tal uren dat je hebt gewerkt .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus nee . Wel je contract niet verlengen of ontslag met wederzijds goed vinden . Dus nu nu niet na dat je regelmatig bent opgeroepen zo maar niet meer oproepen dan hadden ze AO echt moeten verlengen en je status in deze niet zo moeten laten bungelen .