Als je lichamelijk beperkt bent, moet dit in je c.v. bij soliciteren?

Stel dat je een beperking hebt. Zoals doofheid, je kunt niet lopen, je hebt één been/arm/oog, etc. etc. Moet je dit dan in je c.v. zetten als je gaat soliciteren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee, in je CV zet je opleiding, werkervaring en vaardigheden. Niet je beperkingen.

In bepaalde situaties zou je er in je brief iets over kunnen zeggen, maar in de meeste gevallen is dat niet nodig. Je wilt met die brief jezelf ook verkopen en duidelijk maken dat jij de juiste kandidaat bent voor de functie. Ik ga er vanuit dat je sowieso niet solliciteert op functies waarvan je weet dat je het werk niet kunt, dus is er geen reden het te melden.

Wel ben je als werknemer verplicht om een ziekte of beperking te melden *als* die beperking van invloed is of kan zijn op het werk dat je doet. Als dat niet zo is, hoeft het dus niet. Ik ben zelf onder meer rolstoelafhankelijk en als ik solliciteer op werk dat ik zittend kan doen en waarbij ik niet hoef te kunnen lopen, springen of me heel snel moet kunnen bewegen, is er geen enkele reden om dat te noemen. Maar als je het al meldt omdat het mogelijk van invloed is op je werk of omdat je het prettig vindt als je werkgever het weet, dan is in elk geval je CV niet de juiste plaats om dat te melden. Ik zou zeggen dat het vroegste moment het eventuele sollicitatiegesprek is. Dat is ook het moment dat mensen je zien en ook voor een onzichtbare handicap lijkt mij het daarom een logisch moment. Mijn ervaring met mijn eigen handicap - die zichtbaar is - is dat mensen soms schrikken of in elk geval zich zichtbaar moeten aanpassen aan iets onverwachts. Wat ik daarom wel eens heb gedaan, is vantevoren bellen om iets te vragen over de procedure en dan langs m'n neus weg vragen of de locatie waar het gesprek is, rolstoeltoegankelijk is. Ik ken ook mensen die om deze reden expres hun rolstoelsport benoemen in hun CV.

Zoals ik schreef, als je een beperking hebt die mogelijk van invloed is op je werkzaamheden, moet je dat wel melden, maar niet in je CV. Als je verder een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvang of in de afgelopen vijf jaar ontvangen hebt (of op een andere manier onder de no-riskpolis valt) dan ben je verplicht dit te melden aan je werkgever, maar pas als je proeftijd is afgelopen. Je baas komt dan in aanmerking voor bepaalde premiekortingen.

Algemeen is het moment waarop je een eventuele handicap benoemt, afhankelijk van veel factoren: de functie, de aard van je handicap, de (on)zichtbaarheid ervan, de sollicitatieprocedure, eigen voorkeur, etc. Ik heb het zelf wel eens in een brief benoemd als het relevant was voor de functie en ik er iets positiefs van kon maken, maar iedereen moet dat zelf invullen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij natuurlijk ook een plus, prima neergezet.

Andere antwoorden (1)

Meestal hoef je het niet te vertellen, zie de link van fisbel. Daarnaast mogen werkgevers er eigenlijk ook niet naar vragen en als ze dat toch doen hoef je het niet beantwoorden. Dat is de theorie, maar de praktijk is anders. Als het een heel zichtbare handicap is kan je dat wellicht vantevoren melden, maar ik zou het niet in het CV zetten, maar in je motivatiebrief. Op die manier kan je er dan toch een leuke draai aangeven, op je CV staat het misschien negatief, in je brief kan je de positieve insteek nemen. Positief benaderen zal waarschijnlijk meer opleveren, dan het mededelen van je handicap zonder enige context. Zeker in bepaalde functies kan je er een positieve draai aan geven (stel dat solliciteert op een functie als beleidsmedewerker wmo mij de gemeente dan kan je benadrukken hoe jij je bijv. kan verplaatsen in de clienten oid).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We waren tegelijk aan het typen, maar inderdaad: ik benoem mijn handicap alleen wanneer ik het positief kan benoemen. Ik heb wel eens gesolliciteerd op een functie waarbij ik een dubbele ervaring inbracht, namelijk mijn professionele kennis en mijn ervaringsdeskundigheid op een bepaald gebied die ik had opgedaan vanwege mijn handicap. Bij een functie met kinderen heb ik wel eens benoemd dat mijn ervaring is dat kinderen mij gemakkelijk aanspreken omdat ik op hun hoogte zit en bovendien de rolstoel vaak fungeert als ijsbreker (niet letterlijk, hoewel dat met mijn elektrische misschien nog zou kunnen..) en ik heb ook wel eens bij functies waarin gevraagd werd om 'probleemoplossend en out-of-the-box denken' (iets in die trant) aangegeven dat ik dat die manier van denken mijn standaardbenadering is vanwege mijn handicap, etc. Nu moet ik wel zeggen dat ik vanwege mijn handicap een fiks gat in mijn CV heb en dat het daarom misschien soms gunstiger is om te 'hinten' naar mijn handicap omdat mensen dat toch een min of meer acceptabele verklaring vinden van een enorm gat in een CV en ik ben dankzij een paar operaties veel beter gaan functioneren dus probeer vaak op een wat subtiele manier te zeggen dat ik een flutperiode heb gehad waarin ik bijna niks kon qua studie of werk vanwege mijn handicap, maar dat het nu veel beter gaat en ik dus HEEL graag weer wil werken (en dat nu dus ook kán). Al met al probeer ik dus vaker bewust mijn handicap te benoemen dan dat ik gedaan zou hebben met een meer acceptabel CV. Normaal gesproken zou ik het helemaal niet benoemen, tenzij het overduidelijk een pré is (of zou moeten zijn). Maar hoe dan ook zou ik het nooit 'zomaar' benoemen in een sollicitatiebrief, maar het altijd zo verwerken dat het op de één of andere manier positief wordt. Al is het maar iets simpels, dat je aangeeft wel tegen een stootje te kunnen of erg gemotiveerd te zijn of een rijkere levenservaring hebt of wat-dan-ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn antwoord was puur van wat ik heb horen zeggen, jij hebt ervaring daarmee. Hoewel onze antwoorden grotendeels overeenkomen, weet jij het heel goed (en positief) te verwoorden. Je antwoord krijgt zeker een plus van mij!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, goed over nagedacht. Het is voor mensen met een beperking moeilijk aan werk te komen, zeker nu er zoveel mensen zonder beperking zoeken naar een baan. Ik zet het wel in mijn sollicitatiebrieven, geef er een positieve draai aan (ik ben blind en vertel dat ik niet snel afgeleid wordt van mijn werk), maar toch schrikken werkgevers hiervan af. Balen natuurlijk, maar ik begrijp het wel. Ik ga dit de volgende keer niet melden in mijn brief, als ik uitgenodigd wordt voor een gesprek is dit vroeg genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vervelend dat ze ervan schrikken zeg. Inderdaad je hebt helemaal gelijk, alleen vertellen als je er een postitieve draai aan kan geven, maar enkel als los feit mededelen op je cv zoals vragensteller bedoelde lijkt me sowieso niet handig, want dan mist de context van het geheel. Heel veel succes met solliciteren Crea!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik loop op het moment stage bij een klein bedrijf, daar is geen mogelijkheid om een baan te krijgen. Ik werk er op mijn eigen laptop, omdat een speciaal aangepast programma te duur is. Ik heb het super naar mijn zin, maar helaas; dit is maar tijdelijk. Hierna moet ik weer terug naar mijn gewone werk, dat saai is en geen uitdaging biedt. Ik hoop dat deze stage vooruitgang betekend, omdat ik na mijn stage een goede referentie kan overleggen. Ik blijf de moed er in houden en blijf solliciteren. Je brief moet eruit springen, maar als je opvalt door je beperking is dat geen pre. Dus dan maar niet vermelden in de brief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat je huidige werk maar tijdelijk is en dat werkgevers je soms niet aannemen vanwege een beperking. Ik hoop dat je op korte termijn iets leuks vindt! Heel erg veel succes toegewenst!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben wel eens uitgenodigd op gesprek toen ik heel bewust niets had genoemd in de brief. Ik was eigenlijk al aangenomen op basis van m'n CV, maar werd alsnog afgewezen vanwege m'n handicap (zij dachten dat ik het werk niet zou kunnen, ik denk van wel). Dat is trouwens ook de enige keer geweest sinds ik weer zonder werk zit dat ik überhaupt ben uitgenodigd.