Wat is het verschil tussen dat je als verpleegkundige in de thuiszorg werkt of dat je wijkverpleegkundige bent? Of is dat hetzelffde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Een wijkverpleegkundige is hbo-opgeleid. (Met een mbo-opleiding spreekt men van een 'verpleegkundige in de wijk').

De overheid heeft grote verwachtingen van de wijkverpleegkundige:

"De overheid zet in op een sterkere eerstelijnszorg. Zorg en ondersteuning moeten mensen in staat stellen zo lang mogelijk in de eigen omgeving te blijven. De verschuiving van complexe zorgvragen naar de eerstelijns gezondheidszorg vraagt om een sterke regiefunctie in de wijk. De wijkverpleegkundige is bij uitstek de juiste persoon hiervoor. Zij legt verbinding tussen wonen, zorg en welzijn. De wijkverpleegkundige zet zorg in vanuit dialoog met cliënten waarbij de focus ligt op zelfredzaamheid, ontzorgen, kwaliteit van leven en gepast zorggebruik. "

Er wordt niet alleen 'uitvoerend werk' verwacht van de werkverpleegkundige.

Verpleegkundigen in de thuiszorgen kunnen ook mbo-opgeleid zijn en wijkverpleegkundigen kunnen ook in dienst zijn van een thuiszorgorganisatie.
Computoon