Wat op CV zetten als je nooit gewerkt hebt en geen werk ervaring hebt?

Wat moet je op je CV zetten als je eigenlijk geen werk ervaring hebt? 10jr terug werd ik behoorlijk ziek waardoor ik in wwb uitkering ben beland na veel onderzoeken, mis diagnoses heb ik vorig jaar "eindelijk" de diagnose Fibromyalgie gekregen afijn krijg therapie ervoor en heb alles redelijk onder controle... nu heb ik eigenlijk tot februari 2015 geen arbeidsverplichting (moeder was ernstig ziek en wisten niet hoelang ze nog zou hebben dus heb gelijk een jaar uitstel van arbeidsplicht gekregen) in mei dit jaar is ze overleden, wil nu ik eigenlijk wel gaan werken verveel me kapot thuis en wil eigenlijk ook binnen een paar jaar op mezelf en een heel eind buiten mn woonplaats ergens helemaal opnieuw beginnen... wil hier dus eigenlijk alleen een beetje ervaring op doen. morgen wil ik aan de slag met mijn CV maar wat zet je er nu op?
heb stage gelopen op vootgezet onderwijs vrijwiligers werk gedaan voor de kerk (creche) mantelzorger geweest (moet ik dat erop zetten) opleiding heb ik niet af kunnen maken heb CVS had in die tijd de diagonose Narcolepsy viel regelmatig in slaap zo ook in de klas gelijk van school getrapt... (belachelijk achteraf maar was in die tijd behoorlijk labiel)wel een studie gedaan van studieplan weet niet of dat geldig is en het er dus bij moet zetten?? heb heb t wel gehaald in 2007 basis kinderbegeleidster...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het is een veelvoorkomend misverstand dat je alleen betaald werk of officiële opleidingen op je CV kunt/mag zetten. Dit is niet het geval. Je kunt stages, vrijwilligerswerk, mantelzorg en al dit soort zaken dus 'gewoon' op je CV zetten als (werk)ervaring. Dit geldt ook voor opleidingen die je hebt gevolgd, ook al heb je ze niet afgemaakt, of vaardigheden die je hebt. Als je bijv. goed Engels spreekt, websites kunt bouwen of welke andere vaardigheden ook, zet die dan zeker ook op je CV, ook als je hiervoor geen officiële opleiding hebt gevolgd.

Verder een aantal belangrijke tips in dit verband:
1. Wek nooit de indruk in je CV dat je in dienst bent geweest van een organisatie, of een opleiding hebt gedaan of afgerond met een diploma, als dat niet het geval is. Vermeld dus bijv. wel dat je werkzaam was op een crèche, maar wek niet de indruk dat je daar in dienst was als betaalde kracht. Idem voor je opleiding. Wees in je CV dus duidelijk en eerlijk over wat je wel en niet hebt gedaan.

2. Vermeld in je CV wat relevant is. Je zult daarom je CV af en toe aan willen passen, afhankelijk van het type baan waarop je solliciteert. Vermeld bijv. niet je zwemdiploma op je CV als je solliciteert op een baan als cassiere. Of je Engels en misschien Frans of Duits spreekt (ook al was geen officiële opleiding, maar heb je het bijv. op vakantie geleerd) kan juist wel relevant zijn voor een baan als cassiere.

3. Laat je persoonlijke geschiedenis (ziekte e.d.) in je CV achterwege. Je kunt dit altijd nog toelichten in een evt. gesprek als je wordt uitgenodigd.

4. En tenslotte: wees reëel. Zonder diploma's of veel werkervaring zul je waarschijnlijk 'onderop' moeten beginnen. Veel van dit type banen krijg je eerder door langs te gaan bij een bedrijf (bijv. een supermarkt, vraag naar de manager) en een positieve uitstraling te hebben, dan door een officiële sollicitatie naar aanleiding van een vacature. Ben je eenmaal binnen, ook al is het 'onderop', dan kun je soms snel opklimmen als je laat zien gemotiveerd te zijn en door te laten zien dat je 'het werk ziet' (dus uit jezelf dingen doet voor het bedrijf, zonder dat je het direct wordt opgedragen).

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Persoonlijk zou ik "oppassen" met het doen van ander werk dan je is opgedragen (uit het vierde punt uit je antwoord). Dit wordt lang niet altijd gewaardeerd, zo is mijn ervaring. Bij eenvoudig werk is er namelijk vaak een target dat je moet halen (dus een minimale hoeveelheid werk die je in een bepaalde tijd moet verzetten). Dat kan je niet (meer) of in ieder geval moeilijker halen als je op eigen initiatief ook andere werkzaamheden gaat doen. Als je bijvoorbeeld anderen helpt met hun werk, haal je je eigen target(s) niet meer. Werkgevers hebben (in vacatureteksten) de mond wel vol over "proactief zijn", maar in de praktijk willen ze vaak dat je gewoon je werk doet en zorgt dat dat af is en van voldoende kwaliteit is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, Antoni, ik begrijp wat je bedoelt, en ik had het beter iets anders kunnen formuleren. Zomaar ook 'ander werk' gaan doen, wordt inderdaad lang niet altijd op prijs gesteld. Wat ik bedoelde is dat je niet de kantjes er vanaf gaat lopen (koffiepauze net wat langer nemen dan officiële tijden, niet de hele tijd gaan zitten kletsen met collega's ipv op de klanten te letten, enz.).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me af hoe je kunt voorkomen dat je een bepaalde indruk wekt in geval van een voorbeeld zoals je dat noemt bij 1. Als je vermeldt dat je in een crèche hebt gewerkt, zal al snel gedacht worden dat dit betaald was, tenzij je er duidelijk bij zet dat het onbetaald was. Maar is dat altijd van belang, vind je? Ik heb in mijn C.V. één kopje met "werkervaring en vrijwilligerswerk" en dat splits ik heel bewust niet uit. Als ik alleen mijn betaalde werkervaring zou vermelden, zou ik enorme gaten in mijn C.V. hebben. Daarbij ben ik van mening dat het de werkervaring is die telt, niet of je daarvoor betaald kreeg of niet. Ik heb één functie zelfs eerst onbetaald en toen betaald gedaan. Dat kan ik erbij gaan zetten, maar dan wordt het wel erg ingewikkeld. Nu zet ik gewoon neer dat ik van Januari jaar 1 tot December jaar 2 gewerkt heb in die-en-die functie. De lezer zal waarschijnlijk veronderstellen dat beide jaren betaald waren, terwijl het eerste jaar onbetaald en het tweede betaald was. Ik ga er eigenlijk niet vanuit dat dit relevant is om te weten, Die gatenkaas is bij mij trouwens ook ziekte- of liever handicap-gerelateerd, en alles bij elkaar zijn er jaren heengegaan met ziekenhuisopnames, behandelingen en eigenlijk gewoon overleven. Het is behoorlijk lastig om je C.V. dan nog een beetje toonbaar te krijgen. Maar solliciteren met een handicap is m.i. sowieso een heel andere tak van sport.

Andere antwoorden (1)

Op een CV zet je alles wat van belang kan zijn voor het krijgen van de gewenste baan. Dat kan dus van alles zijn.

Zorg er in ieder geval voor, dat er geen gaten in het CV zitten: tijden waarin het lijkt dat je "niets" deed. Zijn er wel (onvermijdelijke) gaten in je CV, zorg er dan voor dat je vragen daarover makkelijk kan beantwoorden.
Antoni