hoeveel vakantie mag ik met een nul uren contract nemen?

Ik heb een nul uren contract bij een supermarkt en nu heb ik begin mei mijn vakantie aangevraagd, maar deze is vandaag afgekeurd omdat ik meer dan 3 weken vrij wil. Nu was mijn vraag mag mijn baas na 2 maanden nog mijn vakantie aanvraag afkeuren en zo ja mag het dat ik maar maximaal 3 weken vakantie krijg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je 3 weken aansluitend vakantie tijdens de zomervakantie [blind] kunt krijgen, mits dat kan/overeen komt met aanvragen van andere medewerkers. Echter als je overzeese vakantie naar familie aanvraagt zou je minimaal 6 weken aansluitend vakantie mogen krijgen. [wat mij eerst geweigerd werd, 4 weken was wel genoeg...
[Mijn ervaring en wellicht achterhaald.]

Het beste antwoord

Jij mag gewoon 3 weken aan 1 vakantie nemen. Dit staat in zowel de CAO van de supermarkt als in die van de kleine zelfstandige levensmiddelenwinkels en voor franchise-ondernemers die hun eigen bedrijf exploiteren onder de merk- of handelsnaam van bijvoorbeeld Albert Heijn, Boni of Plus.

Hoe veel vakantie jij per jaar hebt, hangt een beetje af van wat jij werkt.
Per jaar heb je recht op minimaal 4 weken vakantie. Dat is 4 keer het aantal uren dat je (gemiddeld) per week werkt. Als je 10 uur per week werkt, dan heb je recht op 4 x 10 uur = 40 uur vakantie. Dit is het wettelijk minimum. Werk je minder dan 10 uur, dan heb je ook recht op deze 40 uur. Helaas kun je deze dagen niet laten uitbetalen. De dagen boven het wettelijk minimum wel.

Meer dan 3 weken, kan en MAG jouw baas afwijzen, maar het was wel netjes geweest als hij dat eerder had gedaan en zeker niet pas na 2 maanden. Daar staat volgens de CAO 2 weken voor en dit moet schriftelijk. MAAR, hier mag hij van afwijken als de aangevraagde periode meer dan 3 weken bedraagt.

Hieronder 2 links naar de CAO's je moet zelf even kijken welke CAO jij moet hebben.
De Bovenste is voor de kleine zelfstandigen enz enz.
De onderste is voor de gewone supermarkten.

Je moet artikel 14 hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus even in het kort:

1. jij hebt sowieso recht op 40 uur vakantie per jaar.
2. Je mag 3 weken aaneengesloten opnemen.
3. Meer dan 3 weken mag alleen in overleg met je chef
4. Bij een aanvraag van 3 weken moet jouw baas binnen 2 weken schriftelijk laten weten als het afgewezen word. Anders is de vakantie stilzwijgend goedgekeurd.
5. Je chef mag een aanvraag van meer dan 3 weken heel laat afkeuren.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Per jaar heb je recht op minimaal 4 weken vakantie. Dat is 4 keer het aantal uren dat je (gemiddeld) per week werkt.

Als je 10 uur per week werkt, dan heb je recht op 4 x 10 uur = 40 uur vakantie. Dit is het wettelijk minimum. Werk je minder dan 10 uur, dan heb je ook recht op deze 40 uur.

Dus 4 weken is het wettelijk minimum!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar geldt dit dan ook bij een nul uren contract, want in principe werk je dan geen vast aantal uren per week
Computoon
9 jaar geleden
Dan neem je het gemiddeld aantal gewerkte uren per week en vermenigvuldigt dat met 4. Maar hoezo "maar" 3 weken vakantie? Dat is al meer dan de wet voorschrijft om aaneengesloten op te kunnen nemen. Je moet natuurlijk ook genoeg uren gewerkt hebben om het recht op te bouwen. Iemand die in juni begint als oproepkracht kan niet voldoende uren hebben opgebouwd voor een doorbetaalde vakantie van 3 weken bijv. Werk is geen school...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik krijg mijn vakantie niet doorbetaald en ik werk nu al meer dan 2 jaar bij deze supermarkt en neem zelden een keer vrij
Bij de meeste bedrijven mag je maar maximaal 3 weken aan elkaar vakantie hebben dat zal bij jou ook het probleem zijn