Is mijn werkgever verplicht om mij uit te betalen, en wat is verstandig om hiermee te doen? (zie toelichting)

Ik werk in een supermarkt en heb een contract voor onbepaalde tijd. Nu staat in mijn contract dat mij voor minimaal 2 uur per week werk moet worden aangeboden, maar ik heb de afgelopen 12 weken niet gewerkt en ook niks uitbetaald gekregen. Is mijn werkgever mij verplicht om mij die 2 uur per week uit te betalen? Ik heb inmiddels een andere werkgever waar ik voor werk, is het verstandig om het contract bij de supermarkt zo te houden, of is het beter om het contract te beëindigen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er niets aangeboden, of heb je niet gewerkt omdat je niet kon op de aangeboden tijden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is mij niks aangeboden.

Antwoorden (2)

Het eerste deel van je vraag is hier al diverse malen beantwoord: ja, je minimum aantal uren MOET je uitbetaald krijgen. Ook als je ze (buiten jouw schuld om) niet gewerkt hebt.

Voor het antwoord op het tweede deel van je vraag heb ik veel te weinig informatie. Da's van je persoonlijke omstandigheden afhankelijk.
De wet is duidelijk het netto minimumloon deel dient giraal uitbetaald te worden binnen 3 maanden. Doet de werkgever dat niet dan wil de overheid dat weten en want dan zal in alle waarschijnlijkheid ook geen loonbelasting worden afgedragen aan de overheid.

Op het moment dat jij gaat vragen om het loon, wordt de werkgever wakker en zal waarschijnlijk je contract gaan opzeggen. Dus aan jou de keuze. Overigens zou ik de supermarkt inlichten dat je jij ook bij een andere werkgever werkt. Ik neem aan dat jij niet voor 40 uur werkt bij je andere werkgever.
Mocht dit zo zijn vraag dan eerst advies in bij je andere werkgever.