Moet je beslist een kopie van je id kaart verstrekken als er in een vacature om gevraagd wordt ?

Ik zie steeds vaker dat er bij een vacature gevraagd wordt een kopie van de id kaart mee te sturen. Waarom heeft men niet genoeg aan een CV met een pasfoto ?
Ik heb ook een sollicitatie formulier van een bekende winkelketen en daar wordt naast een kopie van de id kaart ook om een bankrekening nummer gevraagd. Is het wel verstandig om die gegevens te verstrekken ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nee, het eerste antwoord klopt niet wat betreft sollicitaties. Sterker nog, het mag PAS als men een dienstverband wil aangaan.
Als je naar de link in het eerste antwoord kijkt zie je dat je er geen verplichting is voor de sollicitatie een kopie mee te sturen, pas als er daadwerkelijk gaat werken dient de werkgever over een kopie te beschikken. Daarnaast moet je volgens de overheid ook voorzichtig zijn met het meesturen van kopieeen. Zie de link bij de bron. Ik vind het vreemd dat ze in zo'n vroeg stadium al om een kopie vragen. De regel is dat het niet mag, tenzij er een wettelijke bepaling is die het verplciht stelt. Misschien mag het dus niet eens (beetje grijs gebied), zie de tweede link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat moet met het oog op de identificatie plicht.

Bij het invoeren van deze wet, ik denk een jaar of tien geleden, is vastgelegd wanneer een Nederlander zich moet identificeren.
- als je verdacht wordt van een strafbaar feit
- als je een bankrekening opent
- als je ergens gaat werken
- enzovoort zie: "Bron"
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb gekeken op de site van jouw link. Daar staat dat een werkgever de identiteit van de werknemers moet controleren.
Voor mij betekent dat dat ik mij pas officieel hoef te legitimeren als ik uitgenodigd ben voor een sollicitatie gesprek gesprek.
Edraket
9 jaar geleden
Ja dat is waar.
Veel werkgevers gaan verder dan de wet voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij hoef je je ID alleen te laten zien als ze na het gesprek van plan zijn jou aan te nemen. In de overige gevallen, is het echt geen vereiste en is het geen voordeel. De overheid is zelfs een campagne begonnen om dit kopieergedrag tegen te gaan, zie: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/01/10/laat-u-niet-zomaar-kopieren-voorkom-fraude-met-een-kopie-van-uw-identiteitsbewijs.html
Instellingen mogen geen kopie id meer vragen wegens wed op privacy. In het onderwijs mogen wij daar geen kopie meer van vragen.