Als je vrij wilt vragen, wat is de maximale hoeveelheid weken dat je dit van tevoren moet aangeven bij je werkgever?

Mijn werkgever is Albert Heijn. Ik dacht dat het drie weken was dat je van tevoren moest aankondigen of je vrij wilde. Een collega van mij zei dat hij laatst bij zijn AH-toets werd gecorrigeerd en dat het zelfs twee weken was. Op mijn werk wordt nu gesteld dat het zelfs vier weken zijn, maar voor de scholieren die in overvloed zijn bij mijn filiaal is dit vaak voor hun te ver in de toekomst. Maar mijn vraag is, of iemand toevallig weet of dit in de CAO staat (en zo ja, waar); want zelf heb ik het nog niet kunnen vinden. Hopelijk kan iemand helpen en alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Verschilt per werkgever

Antwoorden (1)

In je CAO staat:
Artikel 6
3. a. Bij het opstellen van roosters wordt rekening gehouden met de (structurele) afspraken die met de werknemer zijn gemaakt over zijn arbeidstijden. Wijziging van deze afspraken vindt plaats in overleg met de betrokken werknemer. Een verzoek van de werknemer tot wijziging wordt gehonoreerd indien dit redelijkerwijs mogelijk is.
b. Bij het opstellen van de roosters wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met aanvullende wensen van de werknemer.
(...)
f. Roosters en arbeidstijden worden tijdig bekend gemaakt. Dit betekent dat:
– het volledige rooster minimaal één volle week voor aanvang bekend wordt gemaakt
behoudens onvoorziene omstandigheden. Indien voor de werknemer het rooster niet één week van tevoren bekend is gemaakt, kan de werknemer slechts worden verplicht om te werken op zijn structurele arbeidstijd;
– roostervrije uren, alsmede een vaste vrije dag uiterlijk twee weken tevoren bekend wordt gemaakt.

Er is dus geen expliciete tijd genoemd waarvoor je bekend moet maken dat je vrij wil, vaak wordt dit afgesproken met de roostermaker of je baas. Ga er vanuit dat je ruim 3 weken van tevoren vrij gevraagd moet hebben zodat je verzoek mee wordt genomen in het verwerken van de roosters. Hoe eerder hoe beter natuurlijk.