Waarom vragen ze nooit naar je cijferlijst, maar wel naar je diploma bij een sollicitatiegesprek?

Op school zeiden ze altijd, dat hoge cijfers belangrijk zijn. Zeker als je een goede vervolgopleiding wilt volgen en een goede baan wil hebben.
Nog nooit is mij gevraagd naar een cijferlijst bij een sollicitatiegesprek, zelfs geen kopie van een diploma.
Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Welke opleiding je ook hebt gehad, zodra je ergens gaat werken begin je opnieuw met leren. Een school leert je alleen een manier van denken, een bedrijf leert je om praktisch om te gaan met kennis die je overal kunt vinden.

Het is van veel groter belang welke indruk je maakt bij een sollicitatie, dan wat voor cijfers je hebt gehad. Goede cijfers betekenen niet dat je inzicht hebt, het kan gewoon zijn dat je alleen maar goed bent in het onthouden van de leerstof. Tijdens een sollicitatieprocedure zal bekeken worden of jouw inzicht past bij de functie die je wilt hebben. En daarbij is een cijferlijst helemaal niet van belang.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het komt zelden voor maar bij sommige functies wordt er wel gevraagd naar je cijferlijst. Stel je hebt een functie waarbij je veel wiskundige formules moest uitrekenen, dan kan dat ene puntje op je cijferlijst de doorlag wel eens geven.

Dat ze nooit om een copie van je diploma hebben gevraagd, is toeval. Bij de meeste oragaisaties wordt na het tekenen van het contract kopiën van je diploma's gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bedrijf waarbij je solliciteerd wil alleen weten of je de juiste opleiding voltooid hebt. Dit bewijs je d.m.v. een diploma. Of je het goed doet, blijkt wel na de proefperiode.
De cijfers zijn dus voor hen niet zo belangrijk.
Voor de school echter is het een teken dat je goed leert als je goede cijfers haalt. Dat je de leerstof dus begrijpt en goed toepast. Het maakt het voor jezelf ook makkelijker verder te leren, omdat je de basis goed door hebt. Goede cijfers willen halen betekend dan ook dat je wilt leren en maakt het voor jezelf gemakkelijker.
amc
14 jaar geleden
Ik denk dat dit wel sterk afhankelijk is van het soort werk en welk niveau. Over het algemeen wordt tegenwoordig bij functies op HBO niveau toch echt wel gevraagd naar cijferlijsten. Ik heb in het verleden ook sollicitanten gesproken en daar vroeg ik ook altijd cijferlijsten aan. Dit zegt toch echt wel iets over het niveau van de sollicitant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diploma is wat telt... Je moet éénmaal in je leven bewijzen dat je kunt leren... Heb je dat eenmaal gedaan, dan hoef je dat nooit meer, heb je dat nooit gedaan, dan moet je dat elke keer weer bewijzen wat je niveau is, elke keer weer, bij elke sollicitatie moet je dat bewijzen...

En door dat diploma kun jij door het bedrijf geprogrammeerd worden en daar maakt het (bijna) niet uit wat je daarvoor geleerd hebt, maar dat je gereprogrammeerd kunt worden door het bedrijf, dat telt... En daarvan is het diploma het bewijs, en veel minder de punten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo een voorbeeld van hoe we misleidt worden.

Als ze tegen je zeggen: we verwachten 200% inzet. Geef ze maar 80%, weten zij veel.

---

Ik denk ook dat het een ouderwetse gedachte is.