Ben ik verplicht om naar de bedrijfsarts te gaan wanneer ik niet ben ziekgemeld?

Ik werk sinds een aantal weken op een nieuwe school. Nu heeft de directie aangegeven dat zij de lichte trilling in mijn handen als een probleem zien voor mijn functioneren als leerkracht.
Hierop heb ik geantwoord dat dit medisch gegrond is en hier geen oplossing voor bestaat.
Nu ben ik gebeld door personeelszaken dat er een afspraak voor mij is gemaakt bij de bedrijfsarts.

Ik ben niet ziek geweest. Ben niet ziek gemeld. Dus zie de reden niet waardoor ik naar de bedrijfsarts zou moeten gaan.

Daarnaast heb ik geen enkele reden gekregen waarvoor ik mij moet melden of wie mij hiervoor heeft opgegeven.

Wat zijn de keuze's die ik heb? Mag ik weigeren? Hoor ik de reden en uitnodiging zwart op wit te krijgen etc? Dus wat zijn mijn rechten en plichten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag...
In hoeverre kunnen jouw trillende handen van (negatieve) invloed zijn op je functioneren? Welke argumenten draagt de directie aan? En hoe kijk jij daar tegen aan? Zeker is in ieder geval dat ze je, als je niet ziek gemeld staat, niet kunnen verplichten (wel adviseren) de bedrijfsarts te bezoeken.
Wel kan het zijn dat ze een weigering beschouwen als tegenwerking, maar dat zou dan weer een andere discussie zijn. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze hebben geen argumenten aangedragen. Ik kreeg alleen een telefoontje van personeelszaken dat ik mij mag melden bij de bedrijfsarts.
Aangezien ik geen reden heb gekregen of zie om mij te melden, waarom zou ik dan gaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu ja, je bent inderdaad niet verplicht.
Toch vind ik het antwoord van Ivana wel verstandig. Als het bezoeken van de bedrijfsarts er voor kan zorgen dat er geen kwaad bloed wordt gezet...
Mocht je volharden, dan is dan je goed recht. Doe jezelf én de school dan wel een plezier en blijf communiceren met de directie.

Antwoorden (1)

Ook bedrijfsartsen hebben zwijgplicht, dus kan je bij hem/haar ook je ongenoegen uiten over de gang van zaken en tekst en uitleg vragen. Bovendien kan je zelf vertellen waarom je handen trillen en zo de zaak ophelderen. Doe je dat tegen een leek (directie) dan is er geen kennis van de onderliggende functies en kunnen zij ook geen oordeel vellen, of, wat erger is, ze vellen een verkeerd oordeel.
Ga er maar heen, dat is voor jou beter en veroorzaakt ook geen wrijving.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord.
Verstandig advies. +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wellicht is het handig rekening te houden met goede bedoelingen. Soms bestaan er tips of hulpmiddelen regelen waar je als patiënt nog niet aan gedacht hebt. Dit is met een leek niet te bespreken. Die heeft geen kennis en mist de bescherming van de privacy.
Daarom kan de werkgever je (met de beste bedoelingen) aanmelden voor een gesprek met de bedrijfsarts. Via hem kunnen ze dan kijken of ze jou op de een of andere manier kunnen helpen. Door dan botweg niet te gaan ontneem je je werkgever een goedbedoelde kans om je een helpende hand toe te steken.