Kan een werkgever je dwingen je overuren uit te laten betalen?

Ik ben sinds januari gestart met werken bij een bedrijf via randstad, 3 weken terug ben ik overgenomen door de werkgever als vaste werknemer. Alleen omdat het jaar al bezig was heb ik nu maar 12 vrije dagen over. De week dat ik aangenomen werd had ik een vakantie gepland en dus moest ik meteen 3 dagen opnemen, terwijl ik bij randstad nog meer dan 18 dagen had staan.

In ieder geval maak ik regelmatig overuren en heb ik ook meteen bij het tekenen van het contract gevraagd of ik deze ook kon opnemen als vrije dagen, toen werd er gezegd dat dit kon, maar het afdelingshoofd bij mij lijkt het daar niet mee eens te zijn.

Kan een werkgever je dwingen om je overuren uit te laten betalen? Want het liefste heb ik toch iets meer vrije dagen dit jaar. Er is bovendien geen CAO en er staat niets over op papier. Het enige wat ik erover aan informatie heb gekregen is toen ik vraagde bij het krijgen van het contract en die zei dat dit mogelijk was als we die dagen vrij konden krijgen.

Laatst heb ik een 6de dag gewerkt, dus 8 uur extra en ik had graag donderdag daarvoor vrij gehad. Deze datum is al in februari aangegeven toen ik via Randstad werkte en alle vrije dagen die vaste medewerkers willen moeten officieel op een briefje ingediend worden. Zelfs als ik dit had gedaan meteen nadat ik het contract had gekregen was ik 'te laat' geweest. Ik ben heel flexibel geweest en verwacht ook iets van die flexibiliteit terug, maar de werkgever zegt dus dat overuren alleen uitbetaald kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je werkgever de overuren uit wil betalen dan kun je daar niets tegen ondernemen,deze beslissing is aan de werkgever tenzij het in de arbeidsovereenkomst staat.

Je kunt natuurlijk wel degene waarbij je het contract getekend hebt informeren hoe het zit met de afspraak die is gemaakt over het opnemen van overuren.

Wat bedoel je met een vrije donderdag vragen dat je hiervoor al te laat zou zijn geweest?
Als je dit in februari wel schriftelijk had gedaan,dan ben je toch niet te laat?