welke proeftijd kan je werkgever bedingen bij een oproepcontract?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meestal een maand.

Het beste antwoord

De lengte van de proeftijd is onlosmakelijk verbonden met de lengte van jouw arbeidscontract. Bij een contract voor onbepaalde tijd mag de proeftijd maximaal twee maanden zijn, bij een contract voor bepaalde tijd (dus met een einddatum zoals bij seizoenswerk of een project) is dat maximaal een maand. Wat jouw werkgever ook zegt, dit zijn de wettelijke verplichtingen, hij mag nooit over deze termijnen heengaan. Doet/Wil hij dat wel, dan is hij strafbaar. Gedurende deze tijd kunnen zowel jij als jouw werkgever op elk moment de arbeidsovereenkomst eenzijdig opzeggen. Na de proeftijd hebben zowel jij als hij te maken met een opzegtermijn. Voor jouw werkgever is die afhankelijk van de lengte van het dienstverband, maar deze termijn bedraagt minimaal 1 volle maand. Voor jou geldt bij ontslag nemen ná de proeftijd een opzegtermijn van 1 maand, tenzij jullie bij het afsluiten van de arbeidsovereenkomst een andere termijn hebben afgesproken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meestal is dit 1 maand en soms 2 maanden. De duur van je proeftijd kun je vinden in de arbeidsovereenkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De lengte van je proeftijd hangt inderdaad af van de lengte van je arbeidsovereenkomst en bedraagt één maand (arbeidsovereenkomsten korter dan twee jaar) of twee maanden (arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd langer dan twee jaar of voor onbepaalde tijd).

Wil de werkgever een langere proeftijd afspreken, dan is dat niet strafbaar. Wel vervalt dan de gehele proeftijd. Opzeggen moet dan volgens de normale wettelijke regels.

Dat het een nul-uren-contract/oproepovereenkomst betreft, maakt bij het bovenstaande niet uit.