Hoe moet je stoppen met werken na 3 weken?

Ik ben gestart bij een werkgever en heb in mijn hoofd te snel ja gezegd en loop nu al 3 weken te denken wat ik ermee moet doen. Als ik het aan het doen ben is het leuk en als ik klaar ben vind ik het niet leuk. Het is ook een 0 uren contract dus ik moet constant wachten totdat ik word opgeroepen. Weet iemand wat ik ermee moet doen, want dat constant twijfelen is ook niet goed.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Daar heb je dus een proeftijd voor.

Bij iedere baan hoort een proeftijd, dat is minimaal een maand en in deze tijd mag zowel de werkgever als de werknemer opzeggen.
De werkgever zegt op omdat de werknemer tegenvalt/het werk niet aan kan of niet meer nodig is bijvoorbeeld;
en
de werknemer zegt op omdat het werk tegenvalt of omdat de chef te streng is, niet streng genoeg is, niet iedereen hetzelfde behandelt ... wat voor reden dan ook. Wat dan ook, maar je moet het wel zeggen en voorbereiden dit gesprek dat op een van je laatste dagen die maand gehouden zal worden. Als je het niet voorbereid, sta je daar waarschijnlijk met een open mond naar lucht te happen als een vis op het droge en daar heb je niets aan, er zijn mensen die denken dat ze het wel even zo uit de losse pols kunnen doen/onthouden, nou dat kunnen maar heel weinig mensen, dus gok daar niet op, bereid het voor en neem een spiekbriefje mee.

Wat je ook zou kunnen doen, is nu , dus voortijdig, een gesprek aan gaan met de werkgever / chef en uitleggen dat [bijv.]
het werk je eigenlijk niet zo bevalt.
de werktijden anders waren dan je dacht,
je de collega's niet leuk vindt,
je bang bent dat je het niet vol houdt,
of
uiteindelijk je ziek melden [zou ik niet doen] .

Dus je kunt eerlijk zijn en zeggen dat je dacht dat het anders zou zijn en dat je eigenlijk weg wilt [in dit geval moet je thuis voor je zelf eerst goed op papier zetten wat je kunt en wilt zeggen, de redenen dat je weg wilt aan het eind van de proeftijd...].

Nog een mogelijkheid is dat je nu snel nog een andere baan zoekt en vindt en vertellen dat je ineens toch antwoord krijgt op een sollicitatie elders en dat je hart daar ligt, dus dat je daar heel graag heen wilt gaan. Of de werkgever daarmee akkoord wil gaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met een 0 uren contract heb je geen zekerheid van werk en dus ook niet van een inkomen. Je zou wanneer je arbeidsverleden dat toelaat een aanvullende ww. uitkering aan kunnen vragen voor de uren die je minder werkt dan voorheen waardoor je inkomen stabieler wordt. Wanneer je dit doet krijg je wel een sollicitatieplicht van het uwv.
Zelfs wanneer je arbeidsverleden onvoldoende is om in aanmerking te komen voor een aanvulling op je inkomen kan ik je alsnog aanraden om gewoon om je heen te kijken naar een betere baan. Geen zekerheid voor jouw betekend ook geen zekerheid voor je baas. Wanneer je iets nieuws gevonden hebt kun je gewoon overstappen. Wellicht dat er een opzegtermijn vermeld staat in je arbeidsovereenkomst. Wanneer dit zo is moet je hier natuurlijk wel aan voldoen, maar een nieuwe werkgever begrijpt dat heus wel.

Voor meer informatie kijk op de website van het UWV