Wat zijn mijn rechten mbt afgebeld worden met een 0 uren contract?

Ik werk in de horeca en sta vast ingeroosterd op Vrijdag en Zaterdag. Ik werk gemiddeld per jaar ongeveer 45 keer op een vrijdag en 45 keer op een Zaterdag avond. Nou heb ik een 0 uren contract, net zoals al onze part-timers.

Nou is het vanavond rustiger (net als vorige week) en ben ik 2 en een half uur voordat ik moet werken afgebeld voor het werken vanavond. Heb ik hier nog bepaalde rechten voor? Of kunnen ze het zelfs op het moment zelf nog laten weten, want 2 en een half uur van te voren het laten weten, vind ik geen stijl.

Mijn vraag is dus; wat zijn de rechten en plichten mbt een 0 uren contact, en dan specifiek met het afgebeld worden voor het werken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Zoals ik hier lees, moet hij dit minimaal 12 uur van tevoren doen:

Zowel de werkgever als de oproepkracht mogen tot 12 uur voor de geplande aanvang een oproep afzeggen respectievelijk weigeren. Als de werkgever de oproep minder dan 12 uur vóór aanvang intrekt, dan moet het loon worden uitbetaald alsof de oproepkracht gewoon is komen werken. Als de oproepkracht de oproep minder dan 12 uren voor aanvang afzegt, maakt hij zich schuldig aan plichtsverzuim;

Mijn advies: praat er over met je werkgever, leg je situatie uit. Als het een redelijk persoon is, dan zal hij/zij er begrip voor hebben.