Mag je werk doen van een 17 jarige als je 16 bent?

Dan heb ik het niet over een beginnende 16 jarige, maar een 16 jarige die over iets minder dan 2/3 maanden 17 jaar wordt. En over een 15 jarige die bijna 16 is? Mag dit gewoon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, want dat zijn dezelfde soort werkzaamheden die je dan mag doen. Je mag echter niet het werk doen waarvoor je minstens 18 moet zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn antwoord hierboven slaat op iemand van 16.

Een 15-jarige mag echter niet het werkdoen wat voor die leeftijd niet toegestaan is en voor iemand van 16 of ouder wel. Een bekend voorbeeld: kassawerk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat je "bijna" een bepaalde leeftijd hebt, doet er niet toe. Je mag ook geen brommer rijden als je bijna 16 bent en krijgt ook geen AOW als je bijna 65 bent.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als het gaat om schoonmaakwerk?
Computoon
9 jaar geleden
Hangt ervanaf. Als je moet werken in een lawaaiige omgeving, met gevaarlijke stoffen, in een omgeving met veel trillingen, of 's nachts bijvoorbeeld moet je 18 zijn.