Mijn werkgever wil mijn in een andere organisatie plaatsen met een nieuwcontract van een jaar, ik heb nu een contract voor onbepaalde tijd. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan niet zonder jouw instemming, er is ten slotte sprake van een arbeidsovereenkomst.

Een situatie waarin het in onderling overleg kan, is wanneer sprake is van een wezenlijk nieuwe functie (ander werk, ander salaris, andere arbeidsduur). Dan kan een nieuwe arbeidsovereenkomst worden gesloten. Maar daar zitten naast mogelijke voordelen ook risico's aan verbonden: opnieuw een proeftijd en, als het verkeerd afloopt, geen werk meer als de overeenkomst voor bepaalde tijd niet wordt verlengd.

"De arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd wordt dan omgezet in een contract voor bepaalde tijd. Veel werkgevers denken dat zo'n nieuwe arbeidsovereenkomst automatisch eindigt. Dit is onjuist:

In artikel 7:667 lid 4 BW is de zogenaamde Ragetlie-regel opgenomen. Deze regel houdt in dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd opvolgt niet van rechtswege eindigt, maar moet worden opgezegd. Hierop zijn twee uitzonderingen:

de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is geëindigd door rechtsgeldige opzegging of ontbinding door de rechter. In dat geval eindigt het nieuwe contract voor bepaalde tijd automatisch.

Er is sprake van een wezenlijk nieuwe functie: het werk is anders, het salaris is aanmerkelijk gewijzigd en de omvang van het werk is veranderd.

In andere gevallen moet ook bij deze arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd een ontslagvergunning worden aangevraagd of worden ontbonden. Ook is hier weer van te voren van belang dat het de werknemer ook duidelijk is gemaakt dat het contract wordt omgezet van onbepaalde tijd naar bepaalde tijd."

Als dit allemaal niet van toepassing is (en ook in het algemeen gesproken): schakel juridische hulp in.
Computoon
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dikke plus !