Bestaat er een universitaire studie waarbij je bloed en andere stoffen moet onderzoeken?

Ik zoek een universitaire studie waarbij je leert om bloed en andere stoffen te onderzoeken. Een soort klinisch laborant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Tja, zoals je het stelt is het wel heel breed, bloed en andere stoffen.

chemici, biotechnologen, etc onderzoeken allemaal stoffen. Dus al die studies komen ook in aanmerking, buiten de medische richtingen.

Maar zoals je het zelf zegt, een laborant heeft wel een dagtaak aan het onderzoeken van monsters, en dan een laborant op mbo nog meer dan bijv een laborant op hbo niveau.

Gemiddeld geldt toch een beetje, hoe hoger de opleiding, hoe minder praktisch werk.

Op universitair niveau stroom je in het bedrijfsleven vaak toch door naar een leidinggevende of projectmatige functie. Alleen op een universiteit kun je zelf nog veel onderzoek doen op met een universitaire achtergrond.

Dus niet alleen de richting maar ook de hoogte van de opleiding maakt uit hoeveel je zelf achter de "reageerbuizen" staat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er is echt te veel om op te noemen, kijk bijv maar naar de link, de dame is professor in de immunologie.
9 jaar geleden
Microbiologie is misschien iets voor je. Het is een echte bètawetenschap, dus moet je goed zijn in natuur- en scheikunde, wiskunde etc.