Als je ze niet op kunt nemen voordat je weg gaat, krijg je ze uitbetaald. Dit kun je bespreken met je werkgever op het moment dat je weet dat je ontslagen wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jc54
9 jaar geleden
Ja, die zullen uitbetaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet je normaal op zondag werken, of staat daar iets over in je contract, dat het voor kan komen dat je op zondag moet werken, of zoiets? Zo niet, dan mag hij je om deze reden niet ontslaan. Lees je contract eens na, wat hierover daar in staat. Staat dat wel in je contract, dan weiger je werk en mag hij je om die reden ontslaan, maar niet zonder je je vakantiedagen en overuren op te laten maken, of uit te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kun je hier berekenen:
http://www.berekenhet.nl/nieuws/vakantiegeld-berekenen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dan mag je werkgever je ontslaan bij werkweigering, op staande voet zelfs. Maar hoe dan ook, je hebt in alle omstandigheden recht op je vakantiegeld en eventuele overuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zal je wel een brief mee krijgen ja. Het moet toch zwart op wit staan. Tekenen moet je nooit zomaar, nooit met ontslag instemmen. Tenzij je contract afgelopen is, dan stopt het automatisch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je op staande voet ontslagen wordt, moet je meestal direct vertrekken, dan is morgen dus je laatste werkdag (voor zolang als die duurt), hij mag je ook eerder naar huis sturen, dan in je rooster staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en nee, er is vast een termijn vastgesteld, hoelang van te voren je je rooster krijgt. Als dat zo is en het is langer dan die paar dagen, dan niet, maar zit jouw werk zo in elkaar, dat je ieder moment opgeroepen kunt worden, dan wel. Je hebt tenslotte getekend voor de zondagen. Lees je contract en CAO nog eens goed na, bel eventueel even met het juridisch loket, als je dit gebeurd, of als je wil weten hoe dit juridisch in elkaar zit, (0900 8020, 20 cent per minuut)
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Ik vind het persoonlijk dat het niet zou moeten mogen, maar ja, daar heb je niets aan in dit geval.
Teken in ieder geval nooit voor ontslag en dien altijd protest in.
Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel erg kort dag, 3 dagen van te voren. Maar bij sommige bedrijven werkt het zo. Leuk is anders..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap je frustratie, maar als over 2 weken je contract afloopt, dan zal je die 2 weken toch wel vol mogen maken? Zo niet, dan hoop ik dat je gelijk hebt en snel weer aan het werk bent. Denk inderdaad eerst aan je gezondheid, laat je niet gek maken door zo'n kerel, dat verdiend hij niet en jij zeker niet. Waardering voor de werknemer is tegenwoordig geen normaal iets meer helaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn zo'n werkgever, al wordt je contract verlengd, ik zou toch ander werk zoeken, je hebt recht op vrije dagen en een privéleven.
Hou je rug recht en laat je niet kisten!
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja die worden uitbetaald naar (een bepaald percentage) van je huidige (uur)loon.
Als het goed is staat dat ook in je CAO (= collectieve arbeidsovereenkomst).
Je dagen krijg je uitbetaald, maar houd er rekening mee dat als jij door werkweigering ontslag op staande voet krijgt, dat door het UWV mogelijk gezien kan worden als verwijtbare werkloosheid. Dan kun je daarmee je recht op WW verliezen en moet je rond zien te komen van een bijstandsuitkering - en ook daarop kun je dan strafkorting krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Direct? Dat denk ik niet. Ik vermoed, maar dat is per bedrijf verschillend, dat de betaling op zijn vroegst tegelijk met de eerste reguliere salarisbetaling wordt verrekend en anders de maand daarop. Bij mijn werkgever geldt dat alles wat na de 5e van de maand plaats vindt, pas de maand erop verrekend kan worden, omdat de wijzigingen te laat zijn voor de financiële administratie. Vandaag is het de 9e, dus in zo'n geval zou ik rond 25 juni uitbetaald krijgen. Wat ik mij wel afvraag: als in jouw contract staat dat op zondag werken inbegrepen is, waarom weiger je dan nu? Je wist het toch? En vergis je ook niet in de gevolgen van ontslag op staande voet wegens werkweigering: elke toekomstige werkgever die bij jou huidige werkgever informeert en hoort dat jij je werk niet wilde doen, zal zich achter z'n oren krabben.