Ik zou een pastakraam beginnen. Hoe kan ik het beste mijn bereidingen opwarmen en warm houden zonder dat de bereidingen bederven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Heb je een HACCP-cursus gedaan?

Antwoorden (3)

Je kunt een kaarsje onder zo'n 'blad' houden, dat heb je denk ik wel vaker gezien, bijvoorbeeld bij restaurants, kerstdiners etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is gewoon om alles vers te maken en direct na het klaar maken bedienen zodat het goed warm is. Je zou het e.v.t in een oven kunnen houden maar let wel op dit kan dan verbanden of te gaar worden. Uit mijn ervaring in de horeca is het vrijwel onmogelijk, vooral met drukte, een bereiding warm houden als je andere bestellingen moet klaar maken. Omdat het nu om een kraam gaat is het nog lastiger i.v.m beperkte ruimte en apparatuur die je mee kunt nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan het voedsel ook wat langer warm houden door het onder een warmte lamp te houden. Maar dit houd het eten ook niet voor alle tijden warm het koelt dan wel stukken minder snel af, vooral met koudere dagen is het zeker aan te raden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermijd de kritieke temperatuur tussen 5 en 40 graden. Elke keer dat je voedsel door dat bereik gaat, groeien bacteriën als kool.

Dat kun je doen op meerdere manieren:
Houd je ingrediënten koud tot je ze gaat bereiden.
zorg dat wat koud is, ook echt koud is (5 graden of lager).
Houdt iets dat gekookt is warm (>60 graden) en laat het niet afkoelen.
Als je iets dat gekookt is afkoelt, laat het dan snel afkoelen.

Zorg dat je weinig bacteriën hebt om mee te beginnen.
Scheidt besmette en schone ingrediënten.
Besmette ingrediënten (ei, rauw vlees) worden óf verhit, of gekoeld, maar niet lauw bewaard. Messen, snijplanken, roerlepels en handen die dit hebben aangeraakt worden gereinigd en raken GEEN ander voedsel aan (dit andere voedsel - groente, salade - wordt misschien niet verhit!)