ziektedag van vorig jaar dit jaar inhouden? mag dat?

ik ben vorig jaar 2 keer ziek geweest. Normaal gesproken word er bij ons op het werk de 2e keer dat je ziek bent in een jaar 1 vrije dag ingehouden omdat je ziek bent. Nu kreeg ik net een brief van mijn werkgever dat hij i.v.m reorganistie de "ziektedag" niet kon worden ingehouden en dat dat nu dit jaar word gedaan. mag dat zo maar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het inhouden van een of twee wachtdagen mag alleen als dit in de CAO staat of de arbeidsovereenkomst. Het mogen er maximaal 2 zijn per ziektegeval en ze mogen niet opnieuw worden ingehouden als je binnen 4 weken opnieuw ziek bent.

Er staat echter (in de regel) niet bij wanneer die dag ingehouden moet worden, zodat het ook toegestaan is om de inhouding op een later moment te doen.

Overigens vind ik de beste systematiek om het zo snel mogelijk te doen en niet ooit een keer achteraf. Dat is veel lastiger te controleren voor zowel de werkgever (die uit moet tellen of minimaal vier weken tussen de ziektegevallen zitten) als voor de werknemer (die maanden later echt niet meer weet of hij op die-en-die-datum ziek is geweest).

Wat die reorganisatie ermee van doen heeft, weet ik niet want de inhouding van een ziektedag door een salarisadministratie is echt geen moeilijke actie. Had de werkgever wellicht zijn administratie niet op orde?
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor dat mag.

Dat gebeurt trouwens bij bedrijven vaak standaard op die manier. De afrekeningen van een bepaald jaar worden meestal al een paar dagen voor de kerst / jaarwisseling gesloten en dan weet je natuurlijk niet of iemand toevallig b.v. op oudejaarsdag ziek wordt. Het is dan administratief veel makkelijker om pas in het volgende jaar te kijken of iemand 2x ziek is geweest.