Als je contract is verlopen krijg je dan meer geld van de wajong uitkering ?

Ik heb een Wajong-uitkering en me contract van me baan loopt eind mei af
en ik moet 'n bedrag terug betalen in termijnen per maand, krijg ik dan alsnog meer geld ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat hangt helemaal af van je precieze situatie. Als je voordat je werkte een hogere uitkering kreeg en je nu een lagere uitkering hebt omdát je werkt, zal je uitkering naar alle waarschijnlijkheid weer teruggaan naar de hoogte van voor je huidige baan. Maar met deze beperkte informatie is het moeilijk te zeggen. Als je niet volledig arbeidsongeschikt (meer) bent, zou je ook nog recht kunnen hebben op WW naast een gedeeltelijke Wajong, bijvoorbeeld.

Ik kan uit je vraag niet goed opmaken hoe je situatie precies is. Als je uitkering NIET is verlaagd omdat je vrij weinig verdient in verhouding tot je maatman, zal je uitkering hetzelfde blijven. Ook met een volledige arbeidsongeschiktheid, dus 80-100%, heb je immers nog altijd 20% restverdiencapaciteit. Pas als je meer verdient dan je restverdiencapaciteit, wordt je uitkering verlaagd. De eerste vijf jaar blijf je dan trouwens wel je oude arbeidsongeschiktheidsklasse behouden, pas daarna wordt ook die aangepast. Tot die tijd is dat alleen het rekenpercentage (oftewel: lagere uitkering, maar zelfde mate van arbeidsongeschiktheid). Je toeslagen kunnen dan wel hoger worden als je geen werk meer hebt. Zeker als je uitkering hetzelfde is gebleven, gaan die vaak fors omlaag of vervallen helemaal waardoor je soms ondanks een hoger belastbaar jaarinkomen netto gelijkblijft of er zelfs fors op achteruit gaat: de beruchte armoedeval.

Over je maandelijkse terugbetalingen kan ik niets zeggen: je vertelt niet wat je betaalt en waarom of aan wie je dat doet, dus ik weet niet waar dat over gaat. Je kunt eventueel gebruik maken van de rekenhulpen van het UWV om een indruk te krijgen van de hoogte van je uitkering met of zonder inkomsten uit werk daarbij. http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_kreeg_op_jonge_leeftijd_een_ziekte_of_handicap/oude_wajong/tijdens_mijn_Wajong-uitkering/rekenhulp_oude_Wajong.aspx voor de oude Wajong en http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_kreeg_op_jonge_leeftijd_een_ziekte_of_handicap/nieuwe_wajong/tijdens_mijn_wajong/rekenhulp_nieuwe_wajong.aspx voor de nieuwe.

Geef wijzigingen trouwens altijd op tijd door: als je nu al weet dat je contract eindigt in mei en je hebt dat nog niet doorgegeven aan het UWV, doe dit dan zo snel mogelijk. Dan kunnen ze dat op tijd verwerken en ook direct eventuele wijzigingen in de hoogte van je uitkering uitvoeren.

Je zou je vraag nog aan kunnen vullen op de punten die nu niet helder zijn, dan kan ik of iemand anders daar misschien toch iets zinvols over zeggen.