Mag een baas je verplichten de taxi te nemen en dan niet voor de kosten willen opdraaien?

Mijn man en ik werken allebei.

Afgelopen weekend hadden we een feestje, toen heeft mijn man zijn sleutelbos in mijn tas gedaan. Vanmorgen om 9:00 belt hij mij. Ik was op dat moment al in Utrecht aan het werk.

Mijn man kon niet weg met de auto, want ik had zijn sleutels. De reserve sleutel van de auto (we hebben er maar 2) heb ik aan mijn bos, dus hij kon niet met de auto weg.

Toen wilde hij de bus nemen, maar deze gaat maar 1x per uur en was net vertrokken. Toen heeft zijn baas geëist dat hij met een taxi zou komen. Dat het zijn eigen verantwoording was om z.s.m. op het werk te komen en dat hij de rekening €60,60 niet mag declareren.

Kan dat zo maar?! Ik vind het echt absurd. Wat nu als hij autopech gehad had dan?

Mijn man werkt bij Aldi.

2.1K
Edraket
10 jaar geleden
Geen reservesleutels thuis?
Vreemd.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee we hebben maar 2 sleutels bij die auto, ik heb er 1 en hij heeft de ander aan zijn bos (die dus in mijn tas zat) Sterker nog, mijn auto heeft maar 1 sleutel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kon hij niet een paar uur vrij krijgen?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee dat had hij wel gevraagd. Maar hij MOEST om 10:00 aanwezig zijn. (Niet dat hij dat gered heeft, alsof een taxi in 5 minuten voor de deur staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag! Plus +

Het beste antwoord

Je man heeft de "fout" gemaakt om de baas te bellen. Deze kan dan voorschrijven / eisen als baas / chef wat je moet doen.
Zou je man minder plichtsgetrouw geweest zijn en gedacht hebben "dikke pech" [drie bier... variatie op een uitdrukking ;-))] vervolgens de bus gepakt hebben en een uur of langer te laat gekomen zijn... [hij had onderweg een sms-je kunnen sturen], dan had hij deze situatie voorkomen.

Ja, de baas mag eisen dat je op tijd komt, is jouw probleem, maar niet iemand opzadelen met zo'n rekening, nee vind ik niet terecht. Jij neemt op bevel van de baas een taxi, moet hij de taxi betalen.

Zou hij, zonder taxi, te laat gekomen zijn, dan zou die tijd voor eigen rekening zijn, dus of vrije tijd/vakantie-uren inleveren of minder loon ontvangen.

[Weet niet hoe het precies wettelijk is, ik zou zeker naar het Juridisch loket gaan, maar eerst het CAO er op nalezen.]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik baalde ook echt als een stekker. Ik ben zelf niet zo. Ik zeg gewoon "Ik ben te laat, auto doet het niet." en als ze dan vragen hoe laat, dan zeg ik "Weet ik nog niet, z.s.m." Maar zo zit mijn man helaas niet in elkaar. Ja ga ik ook zeker naar kijken, want ik vind het zelf niet normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem wel in rekening mee dat als je kiest om te laat te komen, dat daar ook consequenties aan hangen.. Dus je baas bellen als je al te laat bent, das niet slim... Nee een werkgever mag je niet verplichten je met een taxi naar je werk te laten gaan, hij kan je wel verplichten dat je op tijd komt.
(Dit staat waarschijnlijk ook als voorwaarden in je contract/CAO) Mocht je er dan zelf voor kiezen om te laat te komen, moet je ook niet zeuren als je geen baan meer hebt..
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Mijn man is NOOIT te laat, en hij heeft een vast contract, dus bij een eenmalig iets zit hij wel veilig. Maar nu was hij alsnog te laat een half uur maar i.p.v. een uur. Maar hij krijgt dus een half uur minder betaald en een rekening van €60
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe "omhoog" de baas ook zit, door zo'n gebeurtenis, enig menselijk gevoel moet hij toch hebben, anders was hij de baas niet.
Ook wat je zegt, als hij letterlijk n.o.o.i.t. te laat komt, dan mag de baas al helemaal niet moeilijk doen, althans niet ZO moeilijk doen. Iemand verplichten [eisen] een taxi te nemen en dan zelf laten betalen, lijkt mij meer op een "straf" of een sanctie, die hij denkt te kunnen opleggen... Nogmaals @HeerV, ga hier achteraan [CAO/Juridisch Loket], vind 't niet deugen, dit kan gewoon niet kloppen!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het is echt waar in al die tijd dat mijn man voor Aldi werkt is hij echt nog nooit te laat gekomen. Wel eens op de valreep, maar dat is nog steeds op tijd en niet te laat. Ik loop vanmiddag wel ff bij het juridisch loket binnen, ben zo kwaad op die baas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrijp ik, boos, probeer je woede in bedwang te krijgen. Is je man ook zo boos? Laat hij dan eerst rustig worden voordat hij reageert met de feiten in de hand [dus na Juridisch Loket etc.]. Ben trouwens benieuwd, laat je nog iets weten, als je geweest bent?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja de Aldi staat niet bekend als een goede werkgever.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
We zijn nog niet naar het JL geweest. Mijn man heeft gebeld met de district leider. De baas van de filiaal leider.
Deze was het niet eens met de gang van zaken. Hij zei dat de filiaal leider deze beslissing niet had mogen nemen. Dat hij eerst met hem (de district leider) had moeten bellen.
Hij gaat met de filiaal leider praten (dat is waarschijnlijk al gebeurd maar mijn man was een paar dagen vrij) en komt er dan op terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben benieuwd wat de uitkomst wordt.
De baas zal het ook niet waarderen dat je man "over hem heen" naar de district leider is gestapt...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou dat is dus het mooie. Toen mijn man zei tegen zijn baas dat hij het er niet mee eens was, heeft zijn baas gezegd "Nou dan ga je maar met de DL bellen. Dus ik zal het wel horen als ik vanavond thuis kom.

Andere antwoorden (2)

Uw man is door eigen schuld in deze situatie terecht gekomen. Staat even los van het feit dat het heel vervelend is natuurlijk. De werkgever mag echter verwachten van uw man dat hij op tijd op zijn werk verschijnt. Het nemen van de taxi kan dan een van de oplossingen zijn. De kosten komen dan uiteraard voor rekening van uw man. Het is niet reeel dat de werkgever moet opdraaien voor de financiele schade, die voortkomt uit de fout van uw man.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal. Je bent uiteraard niet verplicht om een taxi te nemen, maar je zult dan uiteraard wel de uren die je niet aan het werk bent moeten opnemen als verlof. Dit is niet het probleem van de baas.
SimonV
10 jaar geleden
De vraag is: mag een baas je verplichten de taxi te nemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies @SimonV : that's the question!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij is niet verplicht om die taxi te nemen maar hij is uiteraard wel verplicht om op tijd op z'n werk te komen
tinus1969
10 jaar geleden
De baas verplicht niet om een taxi te nemen, maar om op tijd te zijn. Maar is het zo belangrijk dat je man op tijd is? Is zijn aanwezigheid verplicht uit bv veiligheidsoogpunt of omdat anders het werk tot stilstand komt? Zonee, dan is dit nogal zwaar aangezet.
In België is je werkgever niet verplicht om een vergoeding te betalen bij privé woon-werkverkeer. Er kan wel van afgeweken worden bij cao en dan moet je werkgever wel een vergoeding betalen voor de gemaakte kosten.