Is het een beperking om half doof te zijn?

Ik ben half doof en kan vaak niet goed horen wat mensen zeggen wanneer er veel achtergrondgeluid is. Geldt dit als een beperking wanneer je werk zoekt? De meeste functie vereisen tegenwoordig "uitmuntende communicatieskills". Als ik tijdens een sollicitatiegesprek aangeef dat ik half doof ben dan zegt de wederpartij vaak zoiets als "we gaan het gesprek hierbij beeindigen want een goede communicatie is voor ons een vereiste".

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
ronron1212
10 jaar geleden
Kun je geen gehoorapparaat aanschaffen?

Het beste antwoord

Het is helaas een feit dat met jouw handicap niet alle banen geschikt voor je zullen zijn. Dus ja, het is een beperking.

Wanneer je solliciteert op een baan waarvan jij oprecht vermoed dat jouw handicap geen afknapper hoeft te zijn, dan zou ik niet zover gaan dat ik het meteen in de brief al vermeld. Wacht daar even mee tot het gesprek zelf zodat je de kans krijgt face-to-face te laten zien wat er allemaal wél kan, ondanks je handicap.

Tijdens het sollicitatiegesprek zou ik het zeker wél ter sprake brengen. Niet alleen toon je je eerlijkheid, maar stel dat voor de betreffende baan die communicatie skills écht belangrijk zijn, dan gaat het later een hele nare ervaring worden.

Aan de andere kant, geen enkele sollicitant is perfect ! Wanneer ze je toch aannemen dan is er vaak ook ruimte om rekening te houden met je handicap. Je krijgt wellicht wat makkelijker een eigen (stiller) kamertje, wellicht kan een doventolk je zo nu en dan helpen bij belangrijke gesprekken en zo zijn er wel meer arbo-voorzieningen. Dat loop je allemaal mis wanneer je je handicap verzwijgt.

Daarnaast kan het voor het bedrijf soms ook gunstig zijn. Veel bedrijven moeten of willen een percentage mensen met een arbeidshandicap in dienst nemen. Wanneer ze jou aannemen, dan tel jij wellicht mee in dat percentage.
ronron1212
10 jaar geleden
Met een gehoorapparaat is er geen sprake van een beperking.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Was dat maar zo ! Op de eerste plaats haal je ook met een gehoorapparaat op dit moment nog lang niet de kwaliteit en onderscheidend vermogen van een gezond oor. (ik spreek helaas uit ervaring) Je zult dus bepaalde beroepen niet kunnen doen. Een extreem voorbeeld is: dirigent van een symfonieorkest. Je bent dus beperkt in je keuzes en mogelijkheden. Daarnaast schrijft de vragenstelster dat ze "half doof" is. Dat is dus niet "slechthorend", maar "doof aan één kant". In veel gevallen helpt een gehoorapparaat niet meer wanneer een oor echt doof is. Laat staan dat de verstaanbaarheid tot het normale niveau hersteld kan worden.
Opnieuw een beperking in keuzes en mogelijkheden.
ronron1212
10 jaar geleden
Ik ben doof aan een kant mijn hele leven al en slechthorend aan mijn andere kant ook mijn hele leven al. Heb pas zins 20 jaar een gehoor apparaat maar heb nog nooit een beperking ervaren. wel dat het zonder gehoor apparaat iets vermoeider is. Ik zit toch al mijn hele werkende leven in vergaderingen enz.
ronron1212
10 jaar geleden
Slecht 1 gehoorapparaat want het andere oor heeft nog steeds geen gehoor.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Begrijp me niet verkeerd, een slechthorend of doof persoon kan prima functioneren in de maatschappij !
Maar er zijn wel beperkingen. Ik noemde al eerder het voorbeeld van de dirigent.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat zijn eerder kleine uitzonderingen over het algemeen bij normaal werken niet

Andere antwoorden (2)

Het is natuurlijk wel een beperking, maar misschien is die te verhelpen met een gehoorapparaat.
Of je beperking je zal belemmeren in het goed uitvoeren van je werk zal afhangen van de omstandigheden op je werk. Hoe zal bijvoorbeeld je werkplek eruitzien? Wordt het een kantoortuin vol geroezemoes of krijg je een eigen kamer? En zo zijn er nog meer zaken die bepalen of je er wel of geen last zult hebben tijdens je werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Met een gehoorapparaat is er geen sprake van een beperking.
Ik zelf ben al m'n hele leven doof aan m'n linker kant (geen gehooringang), maar m'n rechteroor presteert gewoon prima, volledig waardoor ik het niet ervaar als ene beperking. Ik ben ook nog nooit anders gewend, stereo heb ik nog nooit gehoord.
Als ik geroepen word, dan is het altijd even rondkijken van welke kant het geluid komt, maar dit is ook geen ramp.

Ik werk gewoon fulltime op een kantoor, in een grote ruimte en het is prima te volgen voor mij. Ik weet niet meer of ik het in het begin bij mijn sollicitatie heb aangegeven, dit is al vele jaren geleden geweest.
Ik kom ook regelmatig op muziekevenementen en heb daar wel altijd een oordopje in m'n goede oor, daar ben ik extra zuinig op. Voordeel is wel dat ik maar 1 oordopje op maat heb laten maken, waardoor ik 50% korting kreeg ;-)

De uitmuntende communicatieskills welke soms vereist worden hebben ook met name te maken over hoe jij zelf kan uiten, hoe jij kan communiceren naar andere toe.
Zolang je goede oor goed functioneert (niet slechthorend is), voorzie ik niet al veel problemen met je SSD (Single-Sided Deafness).

Alvast succes met solliciteren!