Ik wil luchtverkeersleider worden, kan ik nu alvast wat doen?

Ik wil luchtverkeersleider worden, kan ik nu alvast wat doen? En wat voor een profielkeuze moet ik kiezen? Ik doe gymnasium

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Van Iemand van 16 jaar of ouder die op het gymnasium zit mag je verwachten dat hij of zij in staat is om dat zelf op te zoeken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had inderdaad al veel opgezocht. Maar ik dacht misschien is er nog meer informatie
Antoni
10 jaar geleden
Misschien is de informatie op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Luchtverkeersleider ook handig.

Het beste antwoord

Voor luchtverkeersleider moet je mineraal vwo hebben met een voldoende voor wiskunde. Het profiel wat het beste is voor deze baan is natuur en techniek.
En je moet aan de volgende eisen voldoen:
- je bent minimaal 17 en maximaal 26 jaar;
- je hebt minimaal een vwo-diploma met een voldoende voor wiskunde of een hbo propedeuse;
- je gezichtsvermogen heeft een maximale afwijking tussen -6 en +5;
- je hebt een goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, zowel mondeling als schriftelijk;

Verder moet je de volgende vaardigheden hebben:
Multitasken. Je moet een helikopterview hebben en meerdere (complexe) situaties tegelijk kunnen overzien en beoordelen, zonder details over het hoofd te zien. Concentratie, een goed gezichtsvermogen en vooruit kunnen denken zijn hierbij onontbeerlijk.
Stressbestendigheid. Het is belangrijk dat je altijd het hoofd koel houdt, ook als het topdrukte is of als er iets mis dreigt te gaan.
Besluitvaardigheid. Je moet snel de juiste beslissingen kunnen nemen en deze ook zelfverzekerd kunnen overbrengen.
Samenwerken. Het leiden van het luchtverkeer is echt teamwerk, er is namelijk voortdurend contact tussen de drie controlecentra. Je moet dus goed in een team kunnen werken.
Communiceren. Zowel mondeling als schriftelijk moet je je goed kunnen uitdrukken. Aangezien Engels de voertaal in het luchtverkeer is, is het belangrijk dat je de Engelse taal zowel mondeling als schriftelijk uitstekend beheerst.
Verbeeldingskracht. Je moet driedimensionaal kunnen denken. Zeker wanneer er sprake is van beperkte hulpmiddelen moet je in staat zijn om je in je hoofd een beeld te vormen van de situatie in de lucht.

Dus wat je nu kan doen is zo veel mogelijk met deze vaardigheden oefenen.

Bron:
http://www.luchtverkeersleider.nl/m/

Mvg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je hulp (veel dingen wist ik al). Maar weet je misschien waar je je op kan voorbereiden?

Andere antwoorden (1)

Kijk een op de site: luchtverkeersleider.nl

Veel info en mocht je gerichtere informatie willen dan kun je natuurlijk ook mailen naar ze. Gymnasium met wiskunde en natuurkunde is een goede start.

Vergis je niet: het is een erg zware opleiding en een stressvolle functie maar voor zover ik weet een erg mooie baan! Succes.