Moet ik belasting betalen als 16 jarige wanneer ik 3 bijbaantjes heb en 600 euro per maand verdien?

Hallo,

ik heb nu 2 baantjes, 2x per week bij de restaurant en 3x per week bij de supermarkt.
Maar nu werd ik vandaag ook gebeld als ik in de ochtenden van vrijdag, zaterdag en zondag als ontbijtjongen in een hotel wou werken. Als ik dat doe dan verdien ik 600 euro per maand zou ik dan een deel moeten afstaan aan de belasting of kan ik ergens anders mee in de problemen komen?

P.S.: Waarschijnlijk komen er allemaal reacties dat er problemen met school komen maar ik sta allemaal 9's dus maak me daar geen zorgen over en gebruik

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
57.7K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Weet je...iemand die allemaal 9's heeft staan, en 3 bijbaantjes heeft... RESPECT!!!

Het beste antwoord

Belasting word van je bruto loon afgetrokken en word uiteindelijk je netto loon.
Als je netto loon 600 is, is de belasting er dus al afgetrokken.
Nou is het wel zo dat je als 16 jarige een maximum aantal uren mag werken.
Als je met al deze regels rekening houd, zul je waarschijnlijk niet zoveel kunnen werken om 600 euro op maand basis te verdienen.
Hier meer info:
Werkzaamheden 16 en 17 jaar:

Jongeren vanaf 16 jaar mogen allerlei soorten werk uitvoeren. Alleen werk dat schadelijk of gevaarlijk is, is verboden.

Werktijden 16 en 17 jaar:

Je moet minimaal 36 uur per week rust houden
Je moet minimaal 4 vrije zondagen per 13 weken hebben
Je mag niet werken tussen 22.00 uur en 06.00 uur of tussen 23.00 uur en 07.00 uur
Als er op zondag gewerkt wordt, dan is zaterdag een vrije dag
Per dienst mag je maximaal 9 uur werken
Per week mag je maximaal 45 uur werken
Per 4 weken mag je een gemiddelde arbeidstijd van 40 uur per week hebben

Verder geldt de regel schooltijd = arbeidstijd. Dit betekent dan, als je 6 uur op school zit, je die dag nog maar 3 uur mag werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat als ik meer dan 40 uur per week werk en dat zonder school? komen er dan nog andere dingen waarmee ik in gevaar zou kunnen komen?

Andere antwoorden (2)

Het zou niet direct een probleem hoeven zijn. Je bent 16 en betaald dat eigenlijk geen belasting. In Nederland zit het zo in elkaar: Iedereen die werkt (dus een inkomen heeft) betaald belasting ongeacht je leeftijd. Dan heb ik het wel over wit-werken. Echter, als je 16 bent hoef je eigenlijk dus geen belasting te betalen. Wat de overheid dan doet is een schikking opstellen waardoor jouw belasting terug wordt geschreven. Dit zie je dan vaak ook wanneer je ergens gaat werken dat je dan een papier moet ondertekenen waardoor je daarvoor belastingontheffing krijgt.

Dit geldt dan echter maar voor één baan. Je kunt maar één baan hebben waarbij je als 16 jarige geen belasting hoeft te betalen. Al het extra's wat je naast die ene baan doet, wordt gezien als extra inkomen en daarover moet belasting worden betaald.

Hiernaast is het verstandig om te kijken naar de huidige financiële situatie van je ouders. Wanneer je ouders bijvoorbeeld een bepaalde toeslag krijgen zoals huurtoeslag, dan mag jij niet meer verdienen dan ongeveer 4000 euro per jaar. Wanneer je dat wel doet, wordt jouw inkomen meegerekend als hoofdinkomen en verliezen je ouders de toeslag en moet alles worden terugbetaald.
Dit soort problemen kun je daarom ook met je studiefinanciering krijgen. Het is daarom raadzaam om eerst even goed uit te zoeken waar je precies recht op hebt. Je baas zal dit ook weten, het kan geen kwaad het aan je baas te vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je betaald wel loonbelasting, maar kan dit aan het eind van het jaar terugvragen via een TJ formulier.
studiefinanciering is pas vanaf 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je ook hoeveel procent belasting ik moet betalen voor mijn extra inkomen?
ItisILeClerc
10 jaar geleden
laagste tarief is 37%
fisbel
10 jaar geleden
Pokemon:
Wilt u tot een adeqate reactie komen, dan graag wel komen met actuele informatie. Het TJ formulier bestaat al jaren niet meer.
fisbel
10 jaar geleden
@MadnessMode:
Een paar opmerkingen ter correctie en aanvulling: 1. Een 16- jarige met 1 inkomen is niet gevrijwaard van belastingheffing. Als het inkomen meer is dan zo'n € 6100 moet er belasting worden betaald.
2.Baan nummer 2, 3, 4 enzovoort wordt niet gezien als extra inkomen.
Het totaal inkomen telt. Als baan 1 – € 3000 oplevert, baan 2 – € 2000 en baan 3 – € 1000 hoeft er geen belasting te worden betaald. Het totale inkomen blijft immers beneden € 6100.
3.Dat het inkomen meetelt voor de huurtoeslag is een heel zinnige opmerking. € 4706 is vrijgesteld tot 23 jaar.
4.Studiefinanciering – er mag tot € 13.729 worden bijverdiend. Studiefinanciering begint met 18 jaar.
5.Belastingvragen aan bazen stellen over huurtoeslag, verschillende banen etc. is een zinloze operatie. Bazen zijn geen belastingkundigen. Beter is het de Belastingtelefoon te bellen.
6.1 belangrijk aspect in uw antwoord is vergeten: een hoog inkomen kind en een eventueel verlies van kinderbijslag voor de ouders.
€ 600 per maand bijverdienen betekent onherroepelijk dat de kinderbijslag voor je ouders verloren gaat. € 400 per maand netto is wel zo'n beetje het maximum dat je mag bijverdienen om de kinderbijslag voor je ouders niet in gevaar te brengen. Het voordeel is dat je bij dit laatste inkomen € 0 belasting betaalt. Het jaarinkomen blijft onder de € 6100. (belastingvrij vanwege de heffingskortingen) Hierboven moet er wel belasting worden betaald. Over elke euro daarboven moet je dan € 0,37 cent belasting betalen.

Informatie van de SVB:
Uw kind mag tot € 1.266 netto per kwartaal bijverdienen. Als uw kind € 1.266 of meer verdient komt de kinderbijslag voor dat kwartaal in zijn geheel te vervallen. Tijdens de zomervakantie van 2013 mag uw kind met vakantiewerk € 1.300 netto extra bijverdienen. U bent verplicht om elk inkomen hoger dan € 1.266 netto per kwartaal aan de SVB door te geven.
fisbel