Hoe word je data-analist?

Moet je per se een opleiding in de richting van informatica gevolgd hebben? Ik vind de functie heel interessant, maar heb geen relevante opleidingsachtergrond. Een studie kan ik niet betalen (ivm de nieuwe regeling omtrent instellingsgeld en gebrek aan tijd). Hoe kun je in deze functie rollen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Data-analist staat de volgende informatie over het beroep en de opleidingsmogelijkheden voor het beroep van data-analist:

"Beroepsprofiel data-analist

‘Data-analist’ is een term die vaak inwisselbaar met de term ‘informatie-analist’ wordt gebruikt. Informatie-analisten analyseren doorgaans bedrijfsprocessen en informatiestromen binnen organisaties. Het beroep van data-analist, als het hiervan verschilt, verschilt hiervan in dat de data-analist de data omzet naar informatie, die vervolgens op zijn beurt weer geanalyseerd kan worden. Bij data moet hierbij letterlijk gedacht worden aan grote stromen gegevens: cijfers, onderzoeksresultaten, enzovoorts. De data-analist moet vaardig zijn in het begrijpen van deze grote stromen data, om ze overzichtelijk, helder en snel aan anderen te kunnen presenteren. Afhankelijk van de specifieke functie, en dus eigenlijk van of de data-analist ook een informatie-analist is of niet, hoeft de informatie in meerdere of mindere mate begrijpelijk gemaakt te worden. Wanneer de twee gescheiden zijn, zal de data-analist zich kunnen beperken tot het verwerken van de data tot informatie. Dit houdt vooral in dat er context aan gegeven wordt, vermeld wordt wat de data in de praktijk betekent. De informatie-analist moet in dit geval dan aangeven hoe deze informatie concreet omgezet kan worden in resultaten voor het betreffende bedrijf."

"Opleidingen tot data-analist

Er zijn geen specifieke opleidingen tot Informatieanalist, maar een HBO/WO denkniveau wordt wel verwacht. Men kan dan kiezen om een opleiding in de richting van Business of in IT te volgen. Vaak worden er dan bij het bedrijf zelf de verder benodigde cursussen gegeven."

Je hebt er dus niet per se een informatica-opleiding voor nodig, maar je kan er met verschillende HBO- of WO-opleidingen "inrollen". Een kwestie van solliciteren bij verschillende bedrijven, je enthousiasme tonen en laten zien wat je kan op dit gebied.

Zie ook de informatie op de website http://www.nationaleberoepengids.nl/Informatieanalist.
Antoni