Bij hoeveel uurtjes werken heb je recht op pauze bij Albert Heijen?

Ik werk van 17:00 tot 22:00 heb ik recht op pauze?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.5K
liveisgreat
10 jaar geleden
Alles hangt af van jullie collectieve arbeidsovereenkomst. Als de wet bv. zegt dat je na 5,5 uur moet kunnen pauzeren (zie antwoord Crea) dan mag een bedrijf daar in positieve zin van afwijken via een collectief akkoord (op niveau van de onderneming, de winkel etc...). In België heet dit een cao, en deze wordt onderhandeld tussen werkgevers en vakbonden.
Dus als, zoals Poyuit zegt, je volgens een wettelijke bron (cao, arbeidsreglement....) recht hebt op een pauze na 4 uur bij Heyn, dan is dat volledig okee. Het is immers een positieve afwijking. En dan mag je na 4 uur pauzeren. Een negatieve afwijking zou zijn, dat een werkgever in een wettelijk document schrijft dat je pas na 10 uur pauze mag nemen. Dan is deze regel ongeldig, want in strijd met de wet. En dan geldt gewoon de wettelijke regel (5,5 uur pauze). (Let op : zeer uitzonderlijk en omwille van duidelijke reden kan er ook in negatieve zin afgeweken worden. In België wijken bv. ziekenhuizen af van de nationale arbeidswet : nachtarbeid is wettelijk niet toegestaan, maar bv. in de ziekenzorg mag het wel omdat werkgevers, werknemers en overheid hierover een akkoord bereikt hebben. En onder strikte voorwaarden. Dit heeft een duidelijke reden : er is ook 's nachts personeel nodig in een ziekenhuis.) Maar goed, wat jij moet doen, is eens kijken of jullie op niveau van de winkel waar je werkt of op niveau van Albert Heyn in het algemeen, een wettelijk document hebt waarin er wordt afgeweken van de wettelijke norm (pauze na 5,5 uur in Nederland (in België is dat trouwens 5 uur)). Een boekje, website e.d. gelden in België niet als wettelijke document (er mogen wel arbeidsvoorwaarden in vermeld staan, maar deze moeten ook terug te vinden zijn in een wettelijk document).
Vraag desnoods raad aan je vakbond.

Antwoorden (3)

Officieel heb je geen recht op pauze, maar er om vragen kan natuurlijk wel, een bakje thee of koffie rond een uur of acht lijkt mij niet onredelijk. Bij vijf en half uur achter elkaar werken heb je officieel recht op minimaal 30 minuten pauze, daar kom jij net niet aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij Albert Heijn heb je als je 4 uur werkt recht op een kwartier pauze.

Je kan dit ook vinden in het handboek op de personeel-website.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterker nog...jij hebt recht op een warme maaltijd!

Rechtstreeks uit de CAO:
De werknemer die op een dag meer dan 4,5 uur werkt en na 19.00 uur doorwerkt, heeft recht op een warme maaltijd van redelijke kwaliteit.

Ook heb je recht op 33% en 50% toeslag op je uurloon.
Dit gaat over de tijden van 20:00 tot 21:00 uur (33%)
En 21:00 tot 22:00 uur (50%)
Let daarop want AH boekt uren regelmatig op verkeerde tijden. Dan boeken ze je gewerkte uren van bijvoorbeeld 15:00 tot 20:00 dan krijg je wel 5 uur betaald maar geen toeslagen.

Hoelang je pauze zou moeten duren kan ik in de CAO niet terug vinden.