Hoe geef je je (aanstaande) werkgever opbouwende kritiek?

Een voorbeeld: je gaat ergens solliciteren. In de vacature staat vermeld dat ze iemand zoeken die foutloos Nederlands schrijft en dat diegene goed met kritiek kan omgaan. Tijdens het bestuderen van de website van de aanbieder kom je er echter achter dat deze vol fouten staat. Het is een potentiële werkgever en je wil uiteraard geen flater slaan door kritiek zo te geven dat je als arrogant of betweterig wordt bestempeld, en daardoor niet uitgenodigd wordt voor een gesprek. Wat is in dit geval de beste manier om kritiek te geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kan bij je sollicitatie gesprek je skills ter sprake brengen. Geef aan dat je zelfs op zijn website wat "foutjes" gevonden hebt. Verklein het en maak het niet te groot. Zoiets kan hij zeker waarderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schrijf in je brief, dat je denkt, door wat verbeteringen op de website van deze organisatie aan te brengen, dit de website ten goede zal komen en dat je deze graag tijdens het gesprek wil toelichten, als daar prijs op wordt gesteld, dat je dan bereid bent dit te doen. Dat kun je dan doen, door de verbeterde tekst uitgeprint te overhandigen en daar wat mondelinge toelichting op te geven. Blijf niet hangen in je opbouwende kritiek, maar geef dit kort aan, zonder het bedrijf of maker van de site af te kraken. Hiermee kun je laten zien, dat je echt interesse hebt in het bedrijf en je taalgevoel prima in orde is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wat een geweldig idee. Je prikkelt de nieuwsgierigheid van de aanstaande werkgever, en wanneer er om gevraagd wordt, dan kun je ervan verzekerd zijn dat de opbouwende kritiek ook welkom is. Je loopt dan niet het risico arrogant over te komen. Toch heb ik ook nog een aanvulling. Ik zou in het gesprek niet alleen de fouten verbeteren maar ook wat suggesties doen over iets breders b.v. over de stijl of de kleurstelling. Dat voorkomt dat je ook als een Piet Leut overkomt. Maar vooral zou ik ook wat stérke punten aanwijzen en uitleggen waaróm je ze waardeert. Dat brengt wat balans in het geheel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geweldige aanvulling Ozewiezewoze, bedankt hiervoor!
Ik zou er voorzichtig mee zijn en het hier niet over hebben tijdens het sollicitatiegesprek maar pas nadat ik ben aangekomen.

Ter toelichting:
de werkgever vraagt iemand die foutloos Nederlands schrijft. De desbetreffende werkgever vindt dat dus belangrijk. Als hij dit belangrijk vindt, dan zal hij in al zijn schriftelijke communicatieuitingen erop letten dat daar geen fouten in staan. Zo iemand controleert de teksten op stijl en spelling voor ze het net op gaan en is er, als hij er akkoord voor geeft, ten volle van overtuigd dat ze correct zijn.

Nu komt de sollicitant die hem er (hopelijk wel voorzichtig) op wijst dat er op zijn presentatie nog wel het een en ander aan te merken is. Daar kan niet iedere werkgever goed tegen (ook al weten sommigen dat goed te verbergen). Dat de werkgever iemand vraagt die goed met kritiek kan omgaan, wil niet zeggen dat hij dat zelf ook kan.

Aangezien je maar een keer een eerste indruk kunt achterlaten en je de persoon tegenover je niet goed genoeg kent om te weten hoe de opmerkingen over de fauten 'vallen', zou ik er uit voorzichtigheid maar niet over beginnen.

Toegevoegd na 59 seconden:
Gewichtige verschrijving: "nadat ik ben aangekomen" ... we zullen er maar 'aangenomen' van maken...
Computoon
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
+