Keuze uit twee studies, wat is het beste voor de toekomstige baankansen?

Beste Goeievraag leden,

Ik heb de keuze uit HBO European Studies, waarbij ik twee vreemde talen zal leren naast het Engels, stages ga lopen en ervaring in het buitenland zal krijgen.

En ik heb de keuze uit de studie Geschiedenis op universitair niveau. Hierbij zal ik niet intensief vreemde talen leren en waarschijnlijk geen stage lopen (theoretische studie).

Welke studie is het beste om nationaal of internationaal mijn baankansen te verhogen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat je uiteindelijk ook kiest...kies iets dat je ook LEUK vind! Dat is echt belangrijk, vooral voor jezelf. Als je straks (en dat lijkt nu nog ver weg) met pensioen gaat, dat je niet denkt...had ik maar...

Het beste antwoord

Een universitaire opleiding staat hoger aangeschreven, dan een hbo opleiding.

Met een HBO opleiding heb je alleen toegang tot de functies waar de hogere beroep opleiding voor opleid. Maar iemand met een universitaire diploma heeft aan getoond dat hij of zij zeer snel nieuwe kennis eigen kan maken.

Qua talen gaat men op de universiteit er van uit dat zelf in je eigentijd dat leert, want je studieboeken zijn niet in het Nederlands.

Vooral internationaal zijn de HBO studies onbekend, maar elk land kent het begrip universiteit.

Met de universitaire studie kom je in hele andere banen terecht en je zit tijdens je studie al direct op internationaal niveau, want alleen de beste van de beste kunnen een universitaire studie aan.

Ik zou dus kiezen voor de theoretische studie en daarbij de Europese kant kiezen en als keuzevakken twee vreemde talen te kiezen en veel buitenland ervaring opdoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op deze site http://www.carrieretijger.nl/opleiding/economie-en-management/commercieel/european-studies staat over de kansen op een baan met de HBO-opleiding European Studies:

"De vooruitzichten zijn heel gunstig. Door je brede inzetbaarheid en internationale ervaring ben je zeer gewild op de arbeidsmarkt." en "Deze opleiding leidt je op voor een breed scala van beroepen en functies die allemaal in de ruimste zin van het woord met Europa te maken hebben. Met een diploma European Studies op zak kun je aan de slag bij internationaal opererende bedrijven zoals multinationals, maar ook in het midden- en kleinbedrijf en bij overheidsorganisaties in binnen- en buitenland. Afgestudeerden komen terecht in internationale bestuurlijke beroepen, internationale beroepen op het gebied van communicatie en public relations en commerciële beroepen (denk aan internationale marketing en export)."

Over de WO-studie Geschiedenis staat op http://www.carrieretijger.nl/opleiding/kunst/geschiedenis:

"Als historicus ben je breed opgeleid en met je bul kun je in principe overal aan de slag. Veel afgestudeerden komen terecht in beleidsfuncties bij de overheid of internationale organisaties, zoals de Verenigde Naties. Anderen vinden werk binnen het onderwijs, de journalistiek of bij musea. Een kleine groep wordt onderzoeker."
Antoni