mag je werkgever de lengte van je vakantie beperken tot 2 weken en 2 werkdagen?

Mijn werkgever beperkt dit jaar de vakantie vanwege een krappere bezetting. We mogen in de zomervakantie maximaal 2 weken en 2 werkdagen achtereen op vakantie. Nu staat dit in het CAO, maar betekent dat dit wettelijk ook klopt? Volgens een collega mag je namelijk niet beperkt worden in het aantal op te nemen dagen en is dit wettelijk zo, ondanks dat ons CAO anders zegt. Ik kan niet echt een duidelijk antwoord vinden. Mijn collega stelt zelfs dat je eens in de aantal jaar recht hebt op zelfs 6 weken aaneengesloten. Ik geloof hier niet veel van. Ik wil dit ook niet aan onze P en O afdeling vragen omdat ik niet zeker weet of ik dan een antwoord krijg in het belang van het bedrijf of een open antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.6K

Het beste antwoord

Wettelijk is vastgelegd dat iedere werknemer recht heeft op 4x het aantal uren van een werkweek per jaar. Dus bij een 38- urige werkweek is dat 4x 38= 152 uur ofwel 4 werkweken. (160 uur bij 40-urige werkweek)

Deze vakantie uren mag een werknemer naar believen opnemen per dag of per uur.
Bij het vaststellen van de jaarlijkse vakantieperiode moet de werknemer tenminste 2 weken aaneengesloten vakantie kunnen genieten, langer mag maar alleen als daar het bedrijfsbelang zich niet tegen verzet.
De overige wettelijke vakantie uren mogen naar eigen inzicht maar in overleg met de werkgever opgenomen worden. Voor zoveel mogelijk mag de werkgever die niet weigeren.

Dus, wettelijk gezien mag je werkgever jouw vakantieperiode inperken tot die 2 verplichte weken aaneengesloten.
In CAO's staat nooit een minimumperiode van aaneengesloten vakantie, anders dan de verplichte wettelijke periode van 2 weken.
Het staat iedere werkgever vrij om meer vakantie uren per jaar toe te kennen (bovenwettelijke uren) of een langere aaneengesloten periode op te laten nemen door de werknemer.
Dus in principe zijn vakanties van 6 weken wel mogelijk maar alleen als het vakantiesaldo dat toelaat en het niet botst met de belangen van de werkgever, m.a.w. hij moet daarin toestemmen.

De wettelijke vakantieregeling vind je hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/vakantiedagen-en-vakantiegeld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, een aaneengesloten periode van twee weken (of, als het niet anders kan tweemaal een week) is de wet. Iets gunstigers mag altijd worden afgesproken en geldt dan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Van die 6 weken klopt wettelijk niets maar misschien staat het in de CAO? Dan geldt die. Als niets is vastgelegd over de vakantie dan geldt in principe dat een aanvraag is goedgekeurd als hij niet binnen een bepaalde termijn is afgekeurd. Wettelijke vakantiedagen van 2013 moeten voor 1 juli 2014 zijn opgenomen, anders vervallen

Toegevoegd na 7 minuten:
ze.
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Bij nogal wat wetsartikelen in het arbeidsrecht is vermeld dat afwijking bij CAO mogelijk is. Als er geen CAO is of wanneer die er niets over zegt en de arbeidsovereenkomst ook niet geldt de wet. Maar er zijn ook 'keiharde' artikelen waar niet van kan worden afgeweken, zoals de proeftijd (nooit langer dan 2 maanden, altijd schriftelijk aangegaan) of het concurrentiebeding (kan alleen schriftelijk worden aangegaan met een meerderjarige werknemer). Als een CAO hierover iets anders zou zeggen is het nietig (ongeldig). Je moet dit dus per onderwerp bekijken. Een 'vakantierecht' op 6 aaneengesloten weken staat niet in de wet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij ons mag je ook maximaal 2 weken aaneengesloten weg. En maximaal 3 weekenden. Ook volgens CAO