heb je als werknemer altij recht op 2 aaneengesloten dagen vrij in de week. of mag het ook gebroken zijn als in vrij op zondag en woensdag?

Ik heb een discussie met een collega. Volgens haar heb je altijd recht op een weekend. Hiermee bedoelt ze dat je altijd recht hebt op 2 aaneengesloten vrije dagen in een werkweek. Nu werken wij in een winkel en waag ik dit dus in twijfel te trekken. Ik kan hier alleen geen duidelijk antwoord in vinden. Dus bij deze de vraag hier.
Ik ben bijvoorbeeld vrij op zondag en woensdag. Volgens haar ik dit wettelijk eigenlijk niet toegestaan en zou ik recht hebben om zondag en maandag vrij te zijn. Is dit zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Jullie hebben allebei een beetje gelijk.

In iedere periode van 7 x 24 uur heb je in principe recht op '36 uur onafgebroken rust' (volgens de Arbeidstijdenwet) maar daarin staat niet dat die dagen in het weekend moeten vallen. Zelfs 11 dagen achter elkaar werken is mogelijk zonder dat de norm overschreden wordt, al heb je na 14 x 24 uur wel recht op minimaal 72 aaneengesloten rust.

'36 uur onafgebroken rust' is per definitie meer dan 1 dag.

Op zondag hoeft in principe niet te worden gewerkt, tenzij sprake is van bijzondere omstandigheden. Maar daarover valt nog veel meer te zeggen.

Uit de Arbeidstijdenwet:

"Regels arbeidstijden en rusttijden

Minimum rusttijden:

Iedere 24 uur is er een dagelijkse minimum rusttijd vereist van 11 uur aaneengesloten rust. Deze rustperiode mag 1x per periode van 7 x 24 uur worden ingekort tot minimaal 8 uur. Dit is alleen toegestaan als de aard van de arbeid of de bedrijfsomstandigheden dit met zich meebrengen.

Ook in iedere periode van 7×24 uur is er minimaal 36 uur wekelijkse onafgebroken rust noodzakelijk. Indien deze rustperiode niet aanwezig is, dan moet er in de periode van 14×24 uur sprake zijn van minimaal 72 uur aaneengesloten rust. Feitelijk betekent dit dat het mogelijk is om 11 dagen achterelkaar te werken, zonder dat deze norm wordt overtreden!

Voor rust na een nachtdienst, gelden er uiteraard aanvullende normen. Voor iedere nachtdienst die eindigt na 02.00 uur is er een onafgebroken rust nodig van 14 uur nadat de dienst is geëindigd. Deze mag net zoals bij de dagelijkse rust, niet meer dan 1x worden ingekort tot minimaal 8 uur in iedere periode van 7 x 24 uur.

Daarnaast is het bij een reeks van nachtdiensten (3 of meer) noodzakelijk dat er een onafgebroken rustperiode volgt van minimaal 46 uur.

Maximum arbeidstijden:

Per dienst mag er niet meer arbeid worden verricht dan 12 uur. Per week is de maximale werktijd 60 uur. Maar over een langere periode gezien, namelijk per 16 aaneengesloten weken, mag er niet meer dan gemiddeld 48 uur arbeid worden verricht.

(...)
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, zowel het winkelbedrijf als de horeca alsmede de zorg kennen verschoven werktijden. De vrije dagen worden ingeroosterd, soms in onderling overleg en soms heb je er zelf niets aan te willen. (Denk hierbij aan de zorg, zoals weekend en nachtdiensten, maar ook in de horeca in het hoogseizoen).