Heb weinig diploma's, loont het om een studie te beginnen via de NHA of LOI? zijn deze diploma's wel wat waard?

Ik ben zelf 35 jaar oud. Mijn ouders hadden vroeger geen geld om mijn studie te kunen betalen, terwijl ik goed kon leren. Ik moest al vroeg gaan werken omdat ik het huis was uitgezet, met alle problemen van dien waardoor ik allerlei baantjes moest gaan doen en geen kans had om een studie te volgen. Ik zou dit graag willen inhalen of herstellen. Heeft dit nog wel zin? Alvast dankvoor een antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Heeft het zin? Natuurlijk heeft het zin. Je zult dan in ieder geval de papieren hebben om je niveau aan te kunnen tonen. Daardoor zul je ook meer mogelijkheden hebben als je op zoek gaat/moet naar een andere baan. En je komt dan ook eerder in aanmerking voor interessantere banen met een eventueel beter salaris (ook bij je eigen werkgever). Vergeet niet dat je nog tot je 67ste moet werken, best nog wel een tijd. Dan is het toch fijn als je meer mogelijkheden hebt.
Zelfs al heb je nog je diploma niet, dan staat het goed op je CV. Omdat je laat zien dat je bereid bent om je te ontwikkelen, bereid bent om er je eigen tijd in te steken, dat je ambitie hebt enzovoorts.
Je bent nog jong, dus gewoon doen! Kies natuurlijk wel een opleiding waar je iets aan hebt, dat bij je past, maar waar je ook op werkgebied iets aan zult hebben. Via je aangifte inkomstenbelasting krijg je ook een deel van je studiekosten terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, natuurlijk heeft dit zin, denk er alleen aan dat dit veel moeilijker is dan vroeger, je moet goed gemotiveerd zijn en een sterk doorzettingsvermogen. Je hebt nu, behalve school veel meer verantwoordelijkheden dan vroeger, je hebt het drukker met andere dingen behalve je studie. Zeker als je kinderen hebt, valt dit niet mee.
Maar als je dit echt wil, zeker doen, je vergroot je kansen hier zeker mee.
Succes!
Ik ben van mening dat je nooit te oud bent om te leren.

Zo lang je hersenen ertoe in staat zijn en je portemonnee het toelaat, zou je dus in staat moeten zijn om een studie te volgen. Het enige is dan natuurlijk de wil en de motivatie. Zo te lezen heb je die, dus starten als ik jou was.

Elk papiertje, studie, diploma of getuigschrift brengt je weer dichter bij je doel en als je een studie op een goede manier volgt en je haalt je diploma, dan mag je dus veronderstellen dat je er dus een hoop hebt bij geleerd. Dat maakt het voor een potentiële werkgever interessant. Uiteraard nemen jouw kansen toe (met een extra diploma) om op de arbeidsmarkt een betere en / of leukere baan te vinden.

Zo lang je nog zo jong bent als jij en deze motivatie hebt, dan zijn er uiteindelijk nog genoeg kansen, tevens kom je ook over als iemand die bereidwillig is zich te ontwikkelen en dat is voor veel werkgevers natuurlijk wel een pluspunt.

Zet hem op!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste opleidingen die door het LOI en NHA worden gegeven in de vorm van schriftelijke thuisstudies zijn allemaal erkend door het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. De aangeboden leerstof voldoet aan de eisen die het Rijksexamen instituut stelt.
De daarvoor benodigde examens worden dan ook afgenomen door het examen instituut van het ministerie en niet door de aanbieders van die schriftelijke opleidingen.
Het zijn dus officieel erkende opleidingen met een officieel Rijks-examen ter afsluiting.

Het hiermee behaalde diploma of certificaat is dus net zo rechtsgeldig als een via dagonderwijs behaald diploma of certificaat.
Het voordeel van thuisstudie is dat je je eigen tempo en tijdsindeling kunt maken.
Het nadeel is dat je zeer gedisciplineerd moet zijn om zo'n cursus tot een goed einde te brengen en dat je geen of beperkte steun hebt van mede cursisten wat je in klassikaal onderwijs wel hebt, alhoewel veel aanbieders van schriftelijke cursussen nu ook via interne internetforums een soort van klassikaal onderwijs simuleren.
Met het volgen van een cursus krijg je dan toegang tot een virtuele campus waarop je je vragen en problemen met de leerstof kunt delen met andere cursisten.

Al met al is het schriftelijke thuisonderwijs uitgegroeid tot een volwaardig instrument waarmee ook op latere leeftijd en beperkte tijd toch een algemeen erkende opleiding gevolgd kan worden.