Je kunt geen geld terugvragen van de belastingdienst.
Je moet je belastingformulier invullen, waarna de belastingdienst bepaalt of je moet bijbetalen of terugkrijgt. In dat laatste geval storten ze dat dan op engen initiatief op je rekening.
10 jaar geleden
De jaaropgave krijg je van je werkgever, hierop staan de loongegevens van het afgelopen jaar. Als het goed is krijg je van de belastingdienst een bericht om belastingaangifte te doen. De jaaropgave heb je daarbij nodig.

Via de website van de belastingdienst kan je een handig programma downloaden die je helpt bij het doen van je aangifte. De gegevens van je jaaropgave moet je daar onder andere invullen.

Het programma rekent automatisch voor je uit of je al dan niet geld terug krijgt. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je geld moet betalen aan de belastingdienst.

Geld terugvragen van een jaaropgave is dus niet de juiste omschrijving, maar je kunt je jaaropgave daar wel bij gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sluit mij volledig aan bij wat Shua zegt. Als je wacht tot 1 maart met het invullen van je belastingaangifte via het door Shua al genoemde programma, dan heeft de Belastingdienst de gegevens zelfs al voor je ingevuld en hoef je het alleen nog maar te controleren. (Mits je alleen loon hebt en niet ook een koopwoning e.d.)
fisbel
10 jaar geleden
Correctie:
Niet iedereen krijgt de 'uitnodigingsbrief' van de Belastingdienst. Deze personen zijn niet aangifteplichtig. Maar het is altijd zaak te checken of er geen belasting teveel is ingehouden. Zo was ik deze week bij een 63 jarige mevrouw die nooit aangifte hoefde te doen en dat dus ook nooit deed. (1 werkgever – dus 1 inkomen) Na enig aandringen heb ik op proef de gegevens van de jaaropgave in de IB2013 gezet. Resultaat …..€ 950 teruggave. Reden was hier de werkbonus die in 2013 is ingevoerd voor mensen met werk en een relatief laag inkomen tussen € 17.139 en € 33.326 en geboren in 1950, 1951, 1952 of 1953. De loonadministratie kan in 2013 geen rekening houden met deze werkbonus die alleen te verzilveren is als er aangifte wordt gedaan.
N.B: In voorgaande jaren was hier sprake van € 0 teruggave of een klein bedrag van zo'n € 20 http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/nieuw_in_2014/heffingskortingen/werkbonus
Antoni
10 jaar geleden
Shua, de links in je bronnen werken niet (je kan er niet op klikken en zo naar de website gaan), als je daar dingen bij schrijft. Misschien is het handig(er) om de links opnieuw bij je antwoord te vermelden. Dan kan iedereen daadwerkelijk de bronnen bij je antwoord raadplegen, als hij of zij dat wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je feedback Antoni. Het was me ook opgevallen dat de links niet klikbaar waren, hoewel de links het zelf wel deden (de sites dan). Ik wist niet wat daar de oorzaak van was. Maar nu weet ik het. Alhoewel copy/paste ook een mogelijkheid is om de sites alsnog te bezoeken is een klikbare link wat gebruiksvriendelijker. Ik heb de tekst erbij weggehaald. :)
Beste Daviidsurf,

Als je bedoelt, hoe krijg ik eventueel te veel betaald belastinggeld terug via mijn jaaropgave dan is daar eenvoudig antwoord op te geven.

Allereerst moet je een DigiD inlogcode aanvragen op http://www.digid.nl als je die nog niet hebt.
Die inlogcode heb je straks nodig om elektronisch aangifte te kunnen doen bij de Belastingdienst.
Vervolgens download je op de site van de belastingdienst, http://www.belastingdienst.nl, het aangifteprogramma 2013.
Als dat programma op je computer geïnstalleerd is dan open je dat en begin je stapsgewijs alle gevraagde informatie in te vullen. Dus je naam, BSN nummer, geboortedatum, burgelijke status, bankrekeningnummer enz.

Steeds de rubrieken volgen en invullen en daarna op 'akkoord' klikken.
Bij iedere vraag is een ? opgenomen, als je daar op klikt krijg je uitleg over de vraag.
Kies alleen de rubrieken die voor jou van toepassing zijn, dus als je een eigen huis hebt dan vink je die rubriek aan, heb je bijv. aandelen of spaargeld dan klik je die rubrieken ook aan, enz.
Alle rubrieken die geen toepassing hebben op je aangifte vink je niet aan, die sla je dus over.

Daarna begin je de feitelijke aangifte met het overnemen van de inkomensgegevens en de bijbehorende bedragen van je jaaropgave in de rubriek 'inkomen uit werk en eigen woning'. Dus bedrag heffingskorting, bedrag loon enz.
Iedere rubriek sluit je af met 'Akkoord'.
Zo werk je de hele aangifte af en aan het eind verschijnt dan de uiteindelijke berekening waar dan duidelijk wordt wat je eventueel terugkrijgt of moet betalen.

Je bent niet verplicht de aangifte daadwerkelijk in te zenden als je niet aangifteplichtig bent. Dat is het geval als je geen bijzondere aftrekposten hebt zoals rente op hypotheken bij een eigen woning.
In dat geval is de aangifte meestal 'NIHIL', dat wil zeggen dat de opgaven van de werkgever(s) gelijk zijn aan de verschuldigde en reeds afgedragen belasting en daarom hoeft er dan geen aparte aangifte worden gedaan. Je krijgt dan ook niets terug.

Geeft de berekening aan dat je geld terug krijgt dan verzend je de aangifte wel, ook al heeft de belastingdienst geen aangifte uitnodiging aan je gedaan. Je doet dan vrijwillig aangifte en je krijgt dan daarmee het teveel ingehouden belasting en premie terug.
Om de aangifte te verzenden word je dan doorgelinkt naar de DigiD site waar je moet inloggen met je persoonlijke DigiD code. Pas daarna is de aangifte pas werkelijk gedaan.

Dus, simpel en eenvoudig..