Kan ik mijn baas vragen mijn parkeervergunning te betalen?

Ik heb een auto van de zaak die ik niet bij tel, dwz ik maak geen prive kilometers in deze auto. Nu ga ik verhuizen naar een nieuwe woning waar ik een vergunning nodig heb voor het parkeren. Omdat deze zakelijke auto mijn 2e auto is moet ik een heel hoog bedrag betalen aan de gemeente, 87 euro per maand. Nu wil ik dat mijn werkgever deze kosten gaat betalen. Kan ik dit van hem verlangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Het privilege van een 'auto van de zaak' kan grofweg in 2 categorieën verdeeld zijn.
1. Het is een gereedschap dat onderdeel uitmaakt van de taken die ermee uitgevoerd moeten worden of
2. Het is een onderdeel van secundaire arbeidsvoorwaarden waarmee in feite mede een waardering wordt uitgedrukt die gekoppeld is aan de functie en beloning.

In beide gevallen is de werkgever de houder van de auto en daarmee ook verantwoordelijk voor alle noodzakelijke kosten die daaraan verbonden zijn.
Daarbij moet dan wel onderscheid gemaakt worden tussen de aard van de auto en de categorie waarin deze valt.

Onder de eerste categorie vallen bijv. de bestelbusjes of combi's die puur gebruikt worden voor de taken die het werk vereisen. Bijv. een loodgieter of CV monteur die zijn mobiele werkplaats mee naar huis neemt om daarmee dagelijks vanuit huis het werk aan te vangen.

Onder de tweede categorie vallen de middenklasse- en topsegment limousines die een representatieve functie hebben en die de werknemer een bepaalde status en aanzien geven.

Vraagsteller geeft aan de auto niet privé te gebruiken waardoor er ook geen bijtelling wordt toegepast en een sluitende zakelijke km verantwoording wordt bijgehouden.
Dit gegeven is voor de kwestie op zich niet van belang.

In beide gevallen is de werkgever/houder van de auto slechts gehouden tot het dragen van de noodzakelijke operationele kosten en wat daarbij hoort maar niet voor kosten die de werknemer in kwestie zelf veroorzaakt zoals verkeersboetes.
Een van de extra kosten is dus een parkeerbelasting veroorzaakt door een verhuizing van de werknemer.
Als de verhuizing van de werknemer een persoonlijk besluit is en niet uit hoofde van de werkgever is verlangd, dan mag de werkgever de extra te maken kosten voor het parkeren van het bedrijfsvervoermiddel thuis aan de werknemer laten.
De werknemer kan dan niet verlangen dat de werkgever voor deze kosten instaat.

Anderzijds staat het de werkgever vrij om wel deze kosten voor zijn rekening te nemen als daarmee de continuïteit van de functie of taken in het voordeel van het bedrijf vallen. Dat is een afweging die de werkgever moet maken.

De werkgever heeft dus hierin een aantal vrije keuzes die niet door de werknemer afgedwongen kunnen worden. Maar ook de werknemer heeft een keuze: Hij kan afzien van het privilege om de auto betaald voor zijn woning te parkeren en deze elders gratis parkeren of bij het bedrijf laten als hij niet in dienst is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de vergunning op jouw naam zou staan, zou ik er als werkgever niet mee akkoord gaan. Als het een vergunning op kenteken is wel. Het is en blijft tenslotte een auto van de zaak en de kosten die daaraan gerelateerd zijn horen ten laste van de werkgever te komen. Dat je gee bijtelling hebt voor privekilometers (standaard 25 procent van de catalogusprijs) is slechts iets wat volgt uit fiscale regels.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens zou ik als werkgever die vergoeding wel beperken tot de kosten die gemoeid zouden zijn met 1 auto. Want dat extra bedrag vanwege de tweede auto is het gevolg van een eigen keuze.

Toegevoegd na 36 minuten:
Hij kan nog iets anders voorstellen, als hij erg 'op z'n centen' is: auto van de zaak na werktijd op de 'eigen' parkeerplaats van de werkgever achterlaten, als hij die heeft. Dagelijks rijd je dan met je priveauto van woning naar werk en stapt over in de auto van de zaak. Helemaal goedkoop, een eventuele reiskostenvergoeding buiten beschouwing gelaten.
Computoon