Nee. Je moet een geldig ehbo-diploma hebben en een reanimatiecertificaat. Een rijbewijs B en C1. Enkele rijervaring en een zeer goede rijvaardigheid. De initiële opleiding ambulancechauffeur hebben gevolgd of bereid die te volgen. Verder goede stratenkennis en orientatievermogen. En goed kunnen samenwerken met het 'ambulanceteam'.

Toegevoegd na 4 minuten:
De ambulance verpleegkundige die ook chauffeur is bestaat natuurlijk ook. Die heeft een verpleegkundige opleiding gevolgd.

Toegevoegd na 4 uur:
Enkele rijervaring moet zijn
Enkele jaren rijervaring
Computoon
10 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet.

Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Ambulancechauffeur is, naast veel andere informatie over het beroep, over de opleidingen het volgende de lezen:

"Naast de vaardigheden die men nodig heeft om met spoed een route uit te stippelen en door het verkeer te kunnen rijden, zal een ambulancechauffeur ook medische kennis nodig hebben, voldoende om te kunnen assisteren."

"Opleidingen tot ambulancechauffeur

Om ambulancechauffeur te worden dient men een rijbewijs B & C te hebben, een diploma in de EHBO, en vervolgens een opleiding in Ambulancezorg te volgen die de specifieke vaardigheden bijleert. In deze opleiding begint men al als ambulancechauffeur te werken, maar met een begeleider naast het stuur die alles in de gaten houdt. Na het succesvol afronden van deze opleiding is het nodig om steeds cursussen te blijven volgen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in hulpverlening."
Antoni