Kan directie een door leidinggevende goedgekeurde declaratie blokkeren?

Ik heb aan mijn van mijn leidinggevende een akkoord ontvangen op een door mij gedaan voorstel. Het betreft de aankoop van een telefoon en de vergoeding hiervan door werkgever. Aanschaf gedaan en declaratie ingediend. Deze wordt nu niet uitbetaald. Het gaat om een behoorlijk bedrag van €670,- en dat kan ik niet missen. Heb het akkoord zwart op wit....

Heb ik hierin rechten en wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De directie kan dit blokkeren want het is haar geld. Als jij echter aantoonbaar goedkeuring vooraf hebt gekregen voor deze aanschaf (en voor dat bedrag uiteraard) van je leidinggevende dan moet je erop kunnen vertrouwen dat deze toezegging gebaseerd was op een goedkeuring van 'hogerhand'. Anders had de leidinggevende de toezegging niet mogen doen.

Naar mijn mening moet daarom het volgende gebeuren: de directie regelt dat jij alsnog de vergoeding krijgt. Het buiten het boekje gaan van de leidinggevende werkt de directie met de leidinggevende af, bijv. door een correctie op zijn/haar bonus of op een andere variabele, niet contractueel vastliggende, beloning. Op die manier kost het niemand extra geld en ligt de 'pijn' waar hij behoort te liggen.

Los hiervan vind ik het onverstandig dat een bedrijf dit soort zaken vergoedt aan werknemers. Dit kan onvoordelig uitpakken met de Werkkostenregeling (WKR), die veel bedrijven nu al hanteren en die volgend jaar wettelijk verplicht wordt. De 'goedkoopste' manier voor een bedrijf is om zo'n telefoon ter beschikking te stellen aan de werknemer (bedrijf blijft eigenaar en werknemer krijgt het toestel in bruikleen.)
Computoon