Hoe vaak mag een jaarcontract worden verlengd?

Ik heb een jaarcontract en die wordt nu met een jaar verlengd. Hoe vaak mag een werkgever een jaarcontract verlengen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

2x mag er verlengd worden onder nomale omstandigheden en dan is het over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat voor contract? Arbeidscontract / telefooncontract / tijdschrift???

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga uit van een arbeidsovereenkomst.
Voor bepaalde tijd kan niet onbeperkt verlengd worden. Op een bepaald moment ontstaat er automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dit is het geval als:

U inmiddels werkzaam bent geweest op basis van drie elkaar opeenvolgende arbeidscontracten. Het vierde contract is automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
U nog niet werkzaam bent op basis van een vierde contract, maar er inmiddels wel 36 maanden verstreken zijn sinds uw indiensttreding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaak mag je zo’n tijdelijk contract afsluiten?
Als je tijdelijke contract is afgelopen, mag de werkgever je nog een tijdelijk contract aanbieden. Voor de wet heet dat het verlengen van je contract. En dat verlengen mag de werkgever twee keer doen. Bij de derde verlenging (dus je vierde contract bij diezelfde werkgever) wordt het nieuwe contract automatisch een contract voor onbepaalde tijd.

Geen derde contract?
En daar komt vaak de leeftijdsdiscriminatie om de hoek kijken. Als het vast gebruik is in een bedrijf om hulpkrachten na twee verlengingen geen nieuw contract aan te bieden, terwijl er op hetzelfde moment wel jongere medewerkers worden geworven, dan kan er sprake zijn van leeftijdsdiscriminatie.

Wat te doen?
Zit jij in zo’n situatie waarin je graag wilt blijven werken, maar je werkgever je geen derde contract wil aanbieden? Neem dan contact op met FNV Bondgenoten. We kunnen bekijken of er in jouw situatie werkelijk sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Als dat het geval is kunnen we helpen om de situatie zo goed mogelijk op te lossen.

Meer informatie
Voor meer informatie kun je tijdens kantooruren bellen naar onze Klantenservice 0900 - 9690 (lokaal tarief). Of stuur een e-mail naar supermarkt@bg.fnv.nl. Bekijk onze folder ‘Tijdelijke contracten en leeftijdsdiscriminatie’ (pdf).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Waarom nou de FNV er bij gehaald? CNV en andere bonden kunnen die problemen ook afhandelen.