Bonus/present aannemen van klant ?

Stel dat je bijvoorbeeld al geruime tijd zaken doet met een bedrijf en hebt de opdracht inmiddels afgerond. Je hebt enorm veel tijd en aandacht aan het project besteed en de klant is hier zeer tevreden over. De klant wil jou hiervoor een buitengewoon hoge beloning geven.

Mag dat aangenomen worden? Of moet hiervoor vooraf overleg gepleegd worden met je eigen werkgever? Zijn er ook verschillen te zien in verschillende sectoren denk bijvoorbeeld aan bank- en verzekering, de bouw.

Wat kunnen jullie hierover vertellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Sowieso altijd overleggen met je werkgever, zelfs al is het een klein geschenk! Veel werkgevers hebben hier protocollen voor.

De praktijk is inderdaad ook nog heel verschillend per bedrijfstak. Daarbij wordt extra scherp gelet op geschenken in de financiële wereld en de bouw.

Als in het werk dat je voor de klant doet ook maar iets van een controlerende functie zit (bijvoorbeeld IT-systemen auditen, of accountantscontrole) moet je uitgaan van de vuistregel dat je helemaal geen geschenken kan accepteren, omdat dat direct de integriteit van je werk verdacht maakt.

Hiernaast is er in de financiële wereld ook nog een meldingsplicht voor 'ongebruikelijke transacties'. Als een opdrachtgever gedeeltelijk regulier betaalt aan je werkgever en gedeeltelijk (onder het mom van 'geschenk' of 'bonus') aan jou persoonlijk, dan moeten onmiddellijk je dirty money sensors gaan bliepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het lijkt me erg onverstandig,om dat zonder overleg met je werkgever aan te nemen! Je zou mogelijk,als je het zonder overleg aanneemt aan moeten tonen,dat je het na deafronding hebt aangenomen en niet ervoor,alleen al om de schijn van omkoping te vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze er achter komen is het in ieder geval reden tot ontslag op staande voet. En terecht, wat mij betreft.
Dus niet doen, spreek liever een korting af voor een eventuele volgende opdracht. Daar wordt je bedrijf beter van.
14 jaar geleden
Ik weet dat vele bedrijven dit niet toestaan. Relatie cadeaus zijn niet echt een probleem het gaat overigens niet over veel geld. Wanneer je echter spreekt over grote cadeaus dan kan dit tot problemen leiden. Zowel voor het bedrijf als voor de werksfeer. Voor het bedrijf omdat dit als omkoop zaakjes of concurrentie vervalsing kan overkomen of geïnterpreteerd worden. Onder collega's kan dit jaloezie en ongezonde wedijver met zich meebrengen.

In elk geval zeker de regels van je bedrijf nagaan. Heel vaak wordt dit verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb jaren bij de bank gewerkt en daar mocht het niet. Volgens mij was de grens zo een Euro 25,-. Elk cadeau boven dat bedrag moest worden gemeld bij de leidinggevende of worden geweigerd.
Dat heeft bij een bank natuurlijk ook te maken dat je afstand moet bewaren bij je relaties. Een klant die jou vorige maand een cadeau heeft gegeven van Euro 100,- kan je moeilijk dat krediet weigeren als hij daar om vraagt he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overleg met je werkgever. Bij de rijksoverheid is het sinds de bouwfraude ten strengste verboden, kleine kadootjes tot 25 euro mogen als je het met je collega's bespreekt (?!). Bijna elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een 'integriteitsbeleid'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Neem het in ieder geval op met je werkgever, dan ben je ingedekt als er ineens geld op je rekening wordt gestort nadat je het hebt geweigerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurt regelmatig en het is een vorm van "briberie" in een lichte vorm. Sommige firma's dragen het ethishe hoog in hun vaandel en hanteren daarom normen als bv. niet meer dan 100 euro zowel in geld als de waarde in natura van een geschenk zeker geen gratis gebruik van een villa in het zuiden. Best is zonder dralen je direkte baas duidelijk te informeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat moet je niet doen. Mijn ervaring is in de verzekeringsbranche. Er bestaan geen free lunches en het is bovendien zeer onprofessioneel. Als ze het beslist willen, dan moet het via jouw werkgever lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je spreekt over een werkgever. Je bent dus " in dienst van"
Je spreekt en handeltdus namens een bedrijf.
Bovendien wordt je ook nog eens door je werkgever betaald voor de uren die je zaken doet met klanten.

ALS het volgens jullie huisregels al toegestaan is om bonussen of presentjes van derden aan te nemen is het in mijn ogen niet meer dan juist dat die bonus of dat presentje dan ten goede komt aan het bedrijf en/of de personeesleden.

Ik krijg ze ook. Met name rond de feestdagen. Wijn, chocola en soms iets waardevollers. Ik meld het aan mijn werkgever en verdeel/ verloot de presentjes binnen het team dat ik aanstuur.
We doen alles met z'n allen tenslotte, daar ben je een team voor. Ongeacht of dit nu een team binnen een bedrijf is.. of dat jij zelfstandig werkt bij een werkgever. Ook dan vorm je een team.

Buiten het feit of het nu eerlijk is of niet... iemand van buitenaf zou jouw bonus kunnen zien als steekpenningen. Dat kun je beter vermijden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn reïntergratiecoach een bierpakketje gegeven (geen buitengewone hoge beloning maar ging mij om het gebaar) toen hij voor mij een baantje had gevonden waar ik heel graag wilde werken :) Dat ik na een week alweer weg was, had z'n reden en doet nu ook niet terzake. Oh.. hij heeft het cadeautje trouwens wel aangenomen.