ik ben een shiftwerker, als ik in de dagshift sta verandert mijn baas deze vaak met de vroege of late shift zonder mijn inspraak. kan dit ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Zonder inspraak zal dat ook in Het antwoord op uw vraag is niet direct in een artikel van een arbeidstijdenwet of arbeidstijdenbesluit te vinden. In een arbeidstijdenwet wordt wel beschreven hoeveel uren er maximaal gewerkt mag worden op een dag, in een nachtdienst of in een week. Het plotseling wijzigen van een dagdienst in een avonddienst of vroege dienst kan alleen in onderling overleg. Eenzijdig wijzigen zonder enige vorm van inspraak kan in Nederland niet en zal ook in België niet kunnen.
t
De door de werkgever voorgestelde wijziging om u in avonddiensten of vroege diensten te laten werken, moet worden beoordeeld aan de hand van de beginselen van goed werkgever- en werknemerschap. Dat is een basisprincipe in Nederland en dit principe zal ook in België gelden. Deze beginselen brengen met zich mee dat op redelijke voorstellen van de werkgever, verband houdende met gewijzigde omstandigheden op het werk, in het algemeen positief van uw kant behoort te worden ingegaan. Zulke voorstellen mogen alleen worden afgewezen wanneer aanvaarding ervan redelijkerwijze niet van u gevergd kan worden. Het betreft hier immers wijzigingen op korte termijn. Als u op korte termijn bindende afspraken heeft gemaakt, kan niet van u verlangd worden dat u op stel en sprong uw privé afspraken moet cancelen c.q. wijzigen.

Antwoorden (1)

Wijziging van de vastgestelde arbeidstijden: op andere tijden werken

Het gaat hier om de situatie waarbij de werkgever mag bepalen wanneer iemand werkt (bijvoorbeeld op maandag, donderdag en vrijdag), dat vaststelt (voor een bepaalde week) en later in die arbeidstijden verandering wil brengen (bijvoorbeeld dinsdag i.p.v. maandag).

Het vraagstuk waarbij de werkgever verandering wil brengen in arbeidstijden die hij zelf eerder heeft vastgesteld, is gecompliceerd. Dit komt doordat het belang van de werkgever en het belang van een medewerker met elkaar afgewogen moeten worden. Ook het tijdstip waarop die verandering wordt voorgesteld speelt een rol. Uitgangspunt is dat de werkgever in beginsel aan de door hem zelf vastgestelde arbeidstijden is gebonden, zeker wanneer een medewerker er duidelijk belang bij heeft om op bepaalde tijden niet te werken.

Heeft de werkgever redenen om de eerder vastgestelde werktijden te veranderen, dan zal hij om instemming van die medewerker moeten vragen. Krijgt hij deze instemming niet, dan dient de werkgever naar andere oplossingen te zoeken. Zijn er geen andere oplossingen, dan speelt de vraag of de redenen voor wijziging dusdanig zijn dat het belang van de medewerker moet wijken.